Jeg vil gerne lægge ud med at skrive en lille historie. Bare for at stå lidt i kontrast til de mange interessante artikler, som jeg har læst med stor fornøjelse. Ydermere også fordi at jeg som danskstuderende adskiller mig fra de mere økonomi-uddannede skribenter herinde, det har jeg i hvert fald fået at vide af redaktionen.
Men det er en historie, der foregår på en folkeskole, i en af de ældre klasser. Her gik der en dreng, en rigtig bisse, som brugte en stor del af sin skolegang udenfor døren. Det blev til sidst for meget for læreren, så da der igen havde været problemer i et frikvarter, blev han sendt op på skoleinspektørens kontor. Han havde mødt for sent op, og sagde at grunden til, at han overhovedet var mødt op, var for ikke at få fravær. Han havde sat sig ned bagerst i lokalet, og havde fundet et pornoblad frem, som han sad og læste i. Læreren var ikke helt tilfreds, og bad ham om at finde sine bøger frem, og virke som om han var interesseret. Det nægtede han. ”Det interesserer mig jo ikke. Jeg er kun mødt op for ikke at få fravær, så undervis du blot de andre, så passer jeg mig selv hernede i hjørnet.”
Det havde læreren ikke fundet sig i, så nu sad han her på inspektørens kontor og havde fået til opgave at skrive: ”Jeg er et dumt svin, og vil fra nu af vise interesse i undervisningen” 100 gange på en lille tavle.
Et par dage senere så en anden lærer ham sidde i 12-frikvarteret og ryge en joint. Hun var blevet helt paf, og havde sendt ham direkte op på inspektørens kontor.
Her var han blevet sat til at skrive: ”Jeg er et dumt svin, og vil fra nu af ikke ryge hash!” 500 gange på den lille tavle.
Men der opstod igen problemer med ham lidt senere på ugen, her havde han malet graffiti i cykelkælderen og piftet nogle af cyklerne, OG nogle af lærernes biler.
Det var ikke i orden, så inspektøren bad ham skrive ”Jeg er et dumt svin, og vil ikke bedrive hærværk igen” 1000 gange på den lille tavle.
Så blev han sendt hjem, men helt hjem var han ikke gået. For da inspektøren spadserede hjem, blev han overfaldet. Inspektøren var dog stærkere og overmandede ham hurtigt, og spurgte hvem fanden han troede han var, siden han kunne opføre sig sådan. Han sagde: ”Jeg er et dumt svin, var det ikke det, De ville lære mig?”

Join the Conversation

34 Comments

  1. Hehe, god joke 🙂
    Man kan (og skal) ikke tvinge folk til at deltage i noget noget som de ikke ønsker at deltage i. Knægten kunne sikkert være blevet en dygtig dreng, hvis han ikke blev tvunget ned i skolens konforme rammer, men havde fået mulighed for at arbejde med noget han var god til og interesseret i.

  2. Hehe, god joke 🙂
    Man kan (og skal) ikke tvinge folk til at deltage i noget noget som de ikke ønsker at deltage i. Knægten kunne sikkert være blevet en dygtig dreng, hvis han ikke blev tvunget ned i skolens konforme rammer, men havde fået mulighed for at arbejde med noget han var god til og interesseret i.

  3. Hehe, god joke 🙂
    Man kan (og skal) ikke tvinge folk til at deltage i noget noget som de ikke ønsker at deltage i. Knægten kunne sikkert være blevet en dygtig dreng, hvis han ikke blev tvunget ned i skolens konforme rammer, men havde fået mulighed for at arbejde med noget han var god til og interesseret i.

  4. Det er en meget interessant artikel og med nogle interessante vinkler. Jeg skal blot supplere lidt.
    Fra et psykologisk synspunkt er der alvorlige problemer ved at påklistre en person en negativ identitet, der oven i købet er marginaliseret. Det gælder om man er “kriminel”, “alkoholiker”, “taber”, “cutter” eller et “dumt svin”.
    Sådanne påduttede identiteter har en tendens til at både at fastholde og udpege den videre løbebane for en person.
    Det sekundære problem er marginaliseringen. Når det bliver sådan noget “there’s no we in us”, så begynder polariseringen at indfinde i takt med at sproget bliver mere og mere inficeret af antagonistiske vendinger og diskriminationens sprogbrug.
    Og jeg er også meget enig med Holme i, at underneden ligger der en manglende respekt for drengen. Spørgsmålet er også om hans dårligere opførsel ikke er forstærket af langt tidligere grænseoverskridende adfærd hos forældre, pædagoger, osv.? I så fald er hans modstand mod endnu en flok repressive “vigtige voksne” i hans liv nok heller ikke så irrationel. Det bliver nemt en negativ spiral.

  5. Det er en meget interessant artikel og med nogle interessante vinkler. Jeg skal blot supplere lidt.
    Fra et psykologisk synspunkt er der alvorlige problemer ved at påklistre en person en negativ identitet, der oven i købet er marginaliseret. Det gælder om man er “kriminel”, “alkoholiker”, “taber”, “cutter” eller et “dumt svin”.
    Sådanne påduttede identiteter har en tendens til at både at fastholde og udpege den videre løbebane for en person.
    Det sekundære problem er marginaliseringen. Når det bliver sådan noget “there’s no we in us”, så begynder polariseringen at indfinde i takt med at sproget bliver mere og mere inficeret af antagonistiske vendinger og diskriminationens sprogbrug.
    Og jeg er også meget enig med Holme i, at underneden ligger der en manglende respekt for drengen. Spørgsmålet er også om hans dårligere opførsel ikke er forstærket af langt tidligere grænseoverskridende adfærd hos forældre, pædagoger, osv.? I så fald er hans modstand mod endnu en flok repressive “vigtige voksne” i hans liv nok heller ikke så irrationel. Det bliver nemt en negativ spiral.

  6. Det er en meget interessant artikel og med nogle interessante vinkler. Jeg skal blot supplere lidt.
    Fra et psykologisk synspunkt er der alvorlige problemer ved at påklistre en person en negativ identitet, der oven i købet er marginaliseret. Det gælder om man er “kriminel”, “alkoholiker”, “taber”, “cutter” eller et “dumt svin”.
    Sådanne påduttede identiteter har en tendens til at både at fastholde og udpege den videre løbebane for en person.
    Det sekundære problem er marginaliseringen. Når det bliver sådan noget “there’s no we in us”, så begynder polariseringen at indfinde i takt med at sproget bliver mere og mere inficeret af antagonistiske vendinger og diskriminationens sprogbrug.
    Og jeg er også meget enig med Holme i, at underneden ligger der en manglende respekt for drengen. Spørgsmålet er også om hans dårligere opførsel ikke er forstærket af langt tidligere grænseoverskridende adfærd hos forældre, pædagoger, osv.? I så fald er hans modstand mod endnu en flok repressive “vigtige voksne” i hans liv nok heller ikke så irrationel. Det bliver nemt en negativ spiral.

  7. Jamen drengen viste sig jo netop at begå en svinsk handling. Han begik den, ikke hans lærer.
    Er moralen at man ikke skal kalde en spade for en spade eller en person der udtaler socialistisk pis for en socialist, fordi han så er mere forfalden til at ville indføre en socialistisk revolution?

  8. Jamen drengen viste sig jo netop at begå en svinsk handling. Han begik den, ikke hans lærer.
    Er moralen at man ikke skal kalde en spade for en spade eller en person der udtaler socialistisk pis for en socialist, fordi han så er mere forfalden til at ville indføre en socialistisk revolution?

  9. Jamen drengen viste sig jo netop at begå en svinsk handling. Han begik den, ikke hans lærer.
    Er moralen at man ikke skal kalde en spade for en spade eller en person der udtaler socialistisk pis for en socialist, fordi han så er mere forfalden til at ville indføre en socialistisk revolution?

  10. @ Nikolaj
    Forestil dig at du begår den forbrydelse at have forkerte alder, og derfor bliver idømt 9 års ubetinget straf. Straffen består i at tvinges til at opholde dig adskillige timer i en bygning, hvor du skal deltage i et projekt som du af den ene eller anden grund ikke ønsker at deltage i.
    Forestil dig så, at du bliver en smule genstridig og måske begynder at komme senere end påbudt og at du vælger at læse pornoblade i stedet for at deltage i det påtvungne projekt. Forestil dig så, at denne genstridighed gentagende gange bliver straffet ved, at du skal skrive 1000 gange at du er et dumt svin.
    1) Ville du føle dig som en slave?
    2) Ville du have særligt meget til overs for institutionens leder?

  11. @ Nikolaj
    Forestil dig at du begår den forbrydelse at have forkerte alder, og derfor bliver idømt 9 års ubetinget straf. Straffen består i at tvinges til at opholde dig adskillige timer i en bygning, hvor du skal deltage i et projekt som du af den ene eller anden grund ikke ønsker at deltage i.
    Forestil dig så, at du bliver en smule genstridig og måske begynder at komme senere end påbudt og at du vælger at læse pornoblade i stedet for at deltage i det påtvungne projekt. Forestil dig så, at denne genstridighed gentagende gange bliver straffet ved, at du skal skrive 1000 gange at du er et dumt svin.
    1) Ville du føle dig som en slave?
    2) Ville du have særligt meget til overs for institutionens leder?

  12. @ Nikolaj
    Forestil dig at du begår den forbrydelse at have forkerte alder, og derfor bliver idømt 9 års ubetinget straf. Straffen består i at tvinges til at opholde dig adskillige timer i en bygning, hvor du skal deltage i et projekt som du af den ene eller anden grund ikke ønsker at deltage i.
    Forestil dig så, at du bliver en smule genstridig og måske begynder at komme senere end påbudt og at du vælger at læse pornoblade i stedet for at deltage i det påtvungne projekt. Forestil dig så, at denne genstridighed gentagende gange bliver straffet ved, at du skal skrive 1000 gange at du er et dumt svin.
    1) Ville du føle dig som en slave?
    2) Ville du have særligt meget til overs for institutionens leder?

  13. Nikolaj:
    Han blev ikke kaldt et dumt svin, fordi han havde begået en svinsk handling. Han dukkede op i klassen, og selvom han ikke var interesseret, forstyrrede han ikke klassen. Det er da ikke svinsk eller respektløst.

  14. Nikolaj:
    Han blev ikke kaldt et dumt svin, fordi han havde begået en svinsk handling. Han dukkede op i klassen, og selvom han ikke var interesseret, forstyrrede han ikke klassen. Det er da ikke svinsk eller respektløst.

  15. Det mangler proportioner at sidestille lærens krav om en eller anden form for mental tilstedeværelse med elevens voldelige overfald.
    Hvis man skal lære en ting af historien så må det være, at man skal tale pænt til hinanden. Der jeg for så vidt helt enig i; og hører nok også til dem der mener, at folk godt kunne være en anelse flinkere.
    Men en historie om slaveri; det er det bestemt ikke. Tværtimod handler den om en elev der ikke vil respekterer de normer der er gældende i samfundet (her: klassen). Han forventer at kunne få i pose og sæk (læse et pornoblad og undgå at få fraværd på samme tid) og kan ikke indse, at han det ikke er sådan klaveret spiller. Han må med andre ord vælge – og vælge er det han ikke vil. Han mangler mandsmod.

  16. Det mangler proportioner at sidestille lærens krav om en eller anden form for mental tilstedeværelse med elevens voldelige overfald.
    Hvis man skal lære en ting af historien så må det være, at man skal tale pænt til hinanden. Der jeg for så vidt helt enig i; og hører nok også til dem der mener, at folk godt kunne være en anelse flinkere.
    Men en historie om slaveri; det er det bestemt ikke. Tværtimod handler den om en elev der ikke vil respekterer de normer der er gældende i samfundet (her: klassen). Han forventer at kunne få i pose og sæk (læse et pornoblad og undgå at få fraværd på samme tid) og kan ikke indse, at han det ikke er sådan klaveret spiller. Han må med andre ord vælge – og vælge er det han ikke vil. Han mangler mandsmod.

  17. En lille finurlig analogi kunne være at drengen ikke skammede sig over sin opførsel.
    På sammen måde skammer en lille million danskere sig heller ikke over at være på overførsel.

  18. En lille finurlig analogi kunne være at drengen ikke skammede sig over sin opførsel.
    På sammen måde skammer en lille million danskere sig heller ikke over at være på overførsel.

  19. @ Nikolaj
    Hvorfor skal eleven respektere “normer” som går ud på at tvinge ham til at deltage i noget han ikke ønsker at deltage i? Hvad med respekt for hans frihed til at bestemme over sit eget liv og sine egne valg?
    Fravær er registrering af af børnene, som straf for ikke at møde op. Hvis ikke det var fordi han i udgangspunktet tvinges i skole, ville han være bedøvende ligeglad med fravær. Nu forsøger han har få det bedste ud af en umulig situation.

  20. @ Nikolaj
    Hvorfor skal eleven respektere “normer” som går ud på at tvinge ham til at deltage i noget han ikke ønsker at deltage i? Hvad med respekt for hans frihed til at bestemme over sit eget liv og sine egne valg?
    Fravær er registrering af af børnene, som straf for ikke at møde op. Hvis ikke det var fordi han i udgangspunktet tvinges i skole, ville han være bedøvende ligeglad med fravær. Nu forsøger han har få det bedste ud af en umulig situation.

  21. @ Nikolaj
    Hvorfor skal eleven respektere “normer” som går ud på at tvinge ham til at deltage i noget han ikke ønsker at deltage i? Hvad med respekt for hans frihed til at bestemme over sit eget liv og sine egne valg?
    Fravær er registrering af af børnene, som straf for ikke at møde op. Hvis ikke det var fordi han i udgangspunktet tvinges i skole, ville han være bedøvende ligeglad med fravær. Nu forsøger han har få det bedste ud af en umulig situation.

  22. Lad mig i stedet spørge: Hvorfor skulle eleven ikke respekterer normerne? Han har ganske vist ikke selv valgt at leve i noget samfund, men så længe han gør det, må han også leve efter samfundets regler. Hvis man i det konkrete samfund mener, at det er fornuftigt at han skal skrive at han er et dumt svin på tavlen, så må han enten a) accepterer straffen; b) forsøge at få lavet systemet op, c) flytte.
    Hele idéen om at alt hvad man ikke bryder sig om er en frihedskrænkelse forbandet abstrakt; propelhatsliberalisme kunne man sige.

  23. Lad mig i stedet spørge: Hvorfor skulle eleven ikke respekterer normerne? Han har ganske vist ikke selv valgt at leve i noget samfund, men så længe han gør det, må han også leve efter samfundets regler. Hvis man i det konkrete samfund mener, at det er fornuftigt at han skal skrive at han er et dumt svin på tavlen, så må han enten a) accepterer straffen; b) forsøge at få lavet systemet op, c) flytte.
    Hele idéen om at alt hvad man ikke bryder sig om er en frihedskrænkelse forbandet abstrakt; propelhatsliberalisme kunne man sige.

  24. @Nikolaj.
    Det er ganske problematisk, når man kommer med “lugten i bageriet” argumentet, som jeg lidt synes du gør her.
    Selvfølgelig skal drengen bare skride, hvis han ikke vil opføre sig som, kontrakten foreskriver man skal. Det gælder jo alle parter i alle kontrakter. Men nu handler det jo om folkeskolen, så man må vel gå ud fra at der ikke er nogen kontrakt, som drengen har indgået på frivillig basis.

  25. @Nikolaj.
    Det er ganske problematisk, når man kommer med “lugten i bageriet” argumentet, som jeg lidt synes du gør her.
    Selvfølgelig skal drengen bare skride, hvis han ikke vil opføre sig som, kontrakten foreskriver man skal. Det gælder jo alle parter i alle kontrakter. Men nu handler det jo om folkeskolen, så man må vel gå ud fra at der ikke er nogen kontrakt, som drengen har indgået på frivillig basis.

  26. @ Nikolaj
    Der er ingen som siger, at alt hvad man ikke bryder sig om er frihedskrænkende, men tvang er pr definition frihedskrænkende. Jeg gav et eksempel i min første kommentar til dig, hvor jeg spurgte hvad du selv ville synes om at bive tvunget til at deltage i noget som du ikke ønsker at deltage i, og straffet hvis du ikke makker ret?
    Hvad angår “samfundets regler” så forudsætter det for det det første at du definerer samfundet. Er drengen og hans egne regler ikke en del af samfundet?
    For det andet forstår jeg ikke hvorfor han skal leve efter andre menneskers regler bare ford han tilfældigvis er dansker. Hvorfor skal de i så fald ikke leve efter hans regler?
    Jeg tror du har ret i, at artiklen ikke var et opgør med undervisningspligten, men jeg synes diskussionen er relevant inden for artiklens kontekst.

  27. @ Nikolaj
    Der er ingen som siger, at alt hvad man ikke bryder sig om er frihedskrænkende, men tvang er pr definition frihedskrænkende. Jeg gav et eksempel i min første kommentar til dig, hvor jeg spurgte hvad du selv ville synes om at bive tvunget til at deltage i noget som du ikke ønsker at deltage i, og straffet hvis du ikke makker ret?
    Hvad angår “samfundets regler” så forudsætter det for det det første at du definerer samfundet. Er drengen og hans egne regler ikke en del af samfundet?
    For det andet forstår jeg ikke hvorfor han skal leve efter andre menneskers regler bare ford han tilfældigvis er dansker. Hvorfor skal de i så fald ikke leve efter hans regler?
    Jeg tror du har ret i, at artiklen ikke var et opgør med undervisningspligten, men jeg synes diskussionen er relevant inden for artiklens kontekst.

  28. Altså drengen blive jo tvungen til at gøre en ting, han ikke har lyst til. Han får så en straf, der går ud på at vise at han er et svin, altså at han som menneske er underlegen skolens ledelse. De har gået ind og besluttet, hvad der er bedst for ham, uden hans samtykke. Og hvis man så bliver ved med at dunke folk i hovedet, at de skal gøre dit og dat, ender det med at de lander i den fuldstændigt modsatte grøft.
    Det viser misbrugsforskningen også blandt unge, at hvis de ikke føler at de bliver accepteret, så har de en større tendens at falde i den modsatte grøft, lidt som at sige: “Hvis jeg ikke kan blive mine forældres drøm, så skal jeg fandeme blive deres værste marreridt!”

  29. Altså drengen blive jo tvungen til at gøre en ting, han ikke har lyst til. Han får så en straf, der går ud på at vise at han er et svin, altså at han som menneske er underlegen skolens ledelse. De har gået ind og besluttet, hvad der er bedst for ham, uden hans samtykke. Og hvis man så bliver ved med at dunke folk i hovedet, at de skal gøre dit og dat, ender det med at de lander i den fuldstændigt modsatte grøft.
    Det viser misbrugsforskningen også blandt unge, at hvis de ikke føler at de bliver accepteret, så har de en større tendens at falde i den modsatte grøft, lidt som at sige: “Hvis jeg ikke kan blive mine forældres drøm, så skal jeg fandeme blive deres værste marreridt!”

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.