Jeg stødte på et interessant kapitel i gamle testamente. 1. Samuelsbog kapitel 8

“v10 Samuel fortalte folket, som krævede en konge af ham, alt hvad Herren havde sagt; v11 han sagde: »Den konge, der skal regere over jer, har disse rettigheder: Jeres sønner vil han sætte til at gøre tjeneste ved sine vogne og heste og løbe foran sin vogn v12 eller sætte dem til førere for afdelinger på tusind og på halvtreds mand eller til at pløje sin jord og høste sin afgrøde eller til at lave sine krigsvåben og udstyret til sine vogne. v13 Jeres døtre vil han tage til at blande salve, lave mad og bage. v14 De bedste af jeres marker og vingårde og olivenlunde vil han tage fra jer og give til sine folk. v15 Jeres kornmarker og vingårde vil han tage tiende af og give den til sine hofmænd og sine folk. v16 Jeres trælle og trælkvinder, de bedste af jeres okser og jeres æsler vil han tage og bruge til sit arbejde. v17 Jeres småkvæg vil han tage tiende af, og I bliver trælle for ham. “
BIBELSELSKABET – Bibelen Online

Alternativet til en konge er her nogle (religiøse) dommere, og det er vel egentligt fair nok at man skal have et system at løse tvister med som alle anerkender.

Men det interessante er her hvordan det fortsætter:

“v19  Men folket ville ikke høre på Samuel. »Nej,« sagde de, »vi vil have en konge over os,”

Altså, selvom selveste vorherre siger at det er en dårlig ide, så vil mennesker have en konge og dermed en statsmagt.

Og det samme gør sig gældende idag. Selvom vi gang på gang kan påvise statens dårskab, så kommer vi til kort imod et eller andet dybt liggende i folk, der siger dem at at de bare skal have en stat til at bestemme over dem.

Join the Conversation

38 Comments

  1. Spændende. Men Jehova har jo ophævet det meste fra Det Gamle Testamente. Whats the point? -Jeg synes der findes mange spændende og lidt kontroversielle ting fra Det Gamle Testamente.

  2. Spændende. Men Jehova har jo ophævet det meste fra Det Gamle Testamente. Whats the point? -Jeg synes der findes mange spændende og lidt kontroversielle ting fra Det Gamle Testamente.

  3. Jesus ophævede ikke GT, men fuldendte det!
    Den interessante pointe er dog det menneskelige aspekt. Mennesker vælger en stat selvom de får at vide hvor dårligt det er!

  4. Jesus ophævede ikke GT, men fuldendte det!
    Den interessante pointe er dog det menneskelige aspekt. Mennesker vælger en stat selvom de får at vide hvor dårligt det er!

  5. “Spændende. Men Jehova har jo ophævet det meste fra Det Gamle Testamente. ”
    Det er jo ikke alle der synes at remake’n er den bedste.

  6. “Spændende. Men Jehova har jo ophævet det meste fra Det Gamle Testamente. ”
    Det er jo ikke alle der synes at remake’n er den bedste.

  7. @Skovgaard
    Selvfølgelig er det en personlig sag, men jeg vil da gerne høre nogle argumenter det taler pro det gamle testamente. Jeg har svært ved at finde dem.
    Again, whats the point. Det er det nye vi skal følge. De vigstigste pointer fra DGT er jo alligevel taget med i Det Nye Testamente (ikke må modtage blod etc).

  8. @Skovgaard
    Selvfølgelig er det en personlig sag, men jeg vil da gerne høre nogle argumenter det taler pro det gamle testamente. Jeg har svært ved at finde dem.
    Again, whats the point. Det er det nye vi skal følge. De vigstigste pointer fra DGT er jo alligevel taget med i Det Nye Testamente (ikke må modtage blod etc).

  9. Læs Mat. kap 23.
    Erstat ordene “farisæer” og “skriftkloge” med ordene “politikere” oa.
    Et udpluk:
    ———————————
    v2 …og sagde: »De skriftkloge og farisæerne sidder på Moses’ stol. v3 Alt det, de siger til jer, skal I derfor gøre og overholde, men I skal ikke gøre, som de gør, for de gør ikke selv, hvad de siger. v4 De binder tunge og uoverkommelige byrder sammen og lægger dem på menneskers skuldre, men selv vil de ikke røre dem med en finger. v5 Alle deres gerninger gør de for at vise sig for mennesker; de går jo med brede bederemme og med lange kvaster; v6 de ynder at sidde til højbords ved fester og at sidde øverst i synagogen v7 og lade sig hilse på torvet, og at folk kalder dem rabbi.

    Den, der ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.
    v13 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I lukker Himmeriget for mennesker. Selv går I ikke ind i det, og dem, der vil ind i det, tillader I det ikke.
    v14 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I æder enker ud af huset og beder længe for et syns skyld. Derfor skal I dømmes så meget hårdere.
    v15 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I drager over sø og land for at hverve en enkelt proselyt. Og når det lykkes, gør I ham dobbelt så fortjent til Helvede som I selv.
    ….
    v23 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I giver tiende af mynte, dild og kommen, men I forsømmer det i loven, der vejer tungere, ret og barmhjertighed og troskab. Det ene skal gøres og det andet ikke forsømmes. v24 I blinde vejledere, I sier myggen fra, men sluger kamelen.
    v25 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I renser bæger og gryde udenpå, men indeni er de fulde af rovlyst og griskhed. v26 Du blinde farisæer, rens først bægeret for det, der er indeni, så vil det også være rent udenpå.
    ——————————
    Det er efter min mening på Christiansborg og i vore råd, nævn og ekspertudvalg i finder vore dages farisæere og skriftkloge. Så hvem siger at bibelen ikke er aktuel her i 2009?

  10. Læs Mat. kap 23.
    Erstat ordene “farisæer” og “skriftkloge” med ordene “politikere” oa.
    Et udpluk:
    ———————————
    v2 …og sagde: »De skriftkloge og farisæerne sidder på Moses’ stol. v3 Alt det, de siger til jer, skal I derfor gøre og overholde, men I skal ikke gøre, som de gør, for de gør ikke selv, hvad de siger. v4 De binder tunge og uoverkommelige byrder sammen og lægger dem på menneskers skuldre, men selv vil de ikke røre dem med en finger. v5 Alle deres gerninger gør de for at vise sig for mennesker; de går jo med brede bederemme og med lange kvaster; v6 de ynder at sidde til højbords ved fester og at sidde øverst i synagogen v7 og lade sig hilse på torvet, og at folk kalder dem rabbi.

    Den, der ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.
    v13 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I lukker Himmeriget for mennesker. Selv går I ikke ind i det, og dem, der vil ind i det, tillader I det ikke.
    v14 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I æder enker ud af huset og beder længe for et syns skyld. Derfor skal I dømmes så meget hårdere.
    v15 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I drager over sø og land for at hverve en enkelt proselyt. Og når det lykkes, gør I ham dobbelt så fortjent til Helvede som I selv.
    ….
    v23 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I giver tiende af mynte, dild og kommen, men I forsømmer det i loven, der vejer tungere, ret og barmhjertighed og troskab. Det ene skal gøres og det andet ikke forsømmes. v24 I blinde vejledere, I sier myggen fra, men sluger kamelen.
    v25 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I renser bæger og gryde udenpå, men indeni er de fulde af rovlyst og griskhed. v26 Du blinde farisæer, rens først bægeret for det, der er indeni, så vil det også være rent udenpå.
    ——————————
    Det er efter min mening på Christiansborg og i vore råd, nævn og ekspertudvalg i finder vore dages farisæere og skriftkloge. Så hvem siger at bibelen ikke er aktuel her i 2009?

  11. Du har ret Jesper. Det gælder om at vælge den religion man bedst kan lide. Jeg vil klart vælge en der tillader bacon. Uhm, det er bare lækkert.

  12. Du har ret Jesper. Det gælder om at vælge den religion man bedst kan lide. Jeg vil klart vælge en der tillader bacon. Uhm, det er bare lækkert.

  13. Åh, skal vi nu til den slags pjat, hvor folk forsøger, at retfærdiggøre deres synspunkter med religion?
    Romerbrevet 13:
    v1 Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud. v2 Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom. v3 De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det gode, og du vil blive rost af dem; v4 for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. v5 Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens skyld. v6 Derfor betaler I jo også skat, og de styrende er Guds tjenere, når de tager vare på det. v7 Giv alle, hvad I skylder dem: den, der har krav på skat, skat; den, der har krav på told, told; den, I skylder frygt, frygt; den, I skylder ære, ære.
    Altså statsmagten er Guds forlængede hånd. Bibelen er selvmodsigende. Man kan ikke bruge den til så meget. Hold nu op med at blande religion ind i det. Det er for useriøst.
    Skovgaard: Uhm, bacon.

  14. Åh, skal vi nu til den slags pjat, hvor folk forsøger, at retfærdiggøre deres synspunkter med religion?
    Romerbrevet 13:
    v1 Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud. v2 Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom. v3 De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det gode, og du vil blive rost af dem; v4 for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. v5 Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens skyld. v6 Derfor betaler I jo også skat, og de styrende er Guds tjenere, når de tager vare på det. v7 Giv alle, hvad I skylder dem: den, der har krav på skat, skat; den, der har krav på told, told; den, I skylder frygt, frygt; den, I skylder ære, ære.
    Altså statsmagten er Guds forlængede hånd. Bibelen er selvmodsigende. Man kan ikke bruge den til så meget. Hold nu op med at blande religion ind i det. Det er for useriøst.
    Skovgaard: Uhm, bacon.

  15. @DD Bibelen er faktisk ikke selvmodsigende her, selvom Paulus her giver den mere end den kan holde. Konklusionen var jo i GT at folket ønskede en Konge og så gav Gud dem en. Hoved budskabet i NT er dog at kristendommen ikke undergraver statsmagten.
    Men som enhver der kender lidt til bibelen, så ved man at Paulus er en præst og det han skriver ikke er dikteret af Gud. Han var bare den første præst. Min mening er at han ikke burde have været med i bibelen overhovedet.
    Det er dog ikke så meget det religiøse budskab der er interessant her.
    Det interessante er at mennesker giver at selv en gud siger til dem at de skal lade være med at ønske sig en konge, så gør de det alligevel!
    Overført til i dag, så kan vi hamre det ind i hovedet dag og nat på folk at staten er noget skidt. De vil have en stat alligevel.
    Det er altså ikke noget specielt religiøst, det er et mærkværdigt træk ved mennesket der er beskrevet her i GT.
    Jeg ved ikke om forfatteren til denne sekvens har været verdens første forsmåede anarko kapitalist der har ladet sine frustrationer nedfælde her.

  16. @DD Bibelen er faktisk ikke selvmodsigende her, selvom Paulus her giver den mere end den kan holde. Konklusionen var jo i GT at folket ønskede en Konge og så gav Gud dem en. Hoved budskabet i NT er dog at kristendommen ikke undergraver statsmagten.
    Men som enhver der kender lidt til bibelen, så ved man at Paulus er en præst og det han skriver ikke er dikteret af Gud. Han var bare den første præst. Min mening er at han ikke burde have været med i bibelen overhovedet.
    Det er dog ikke så meget det religiøse budskab der er interessant her.
    Det interessante er at mennesker giver at selv en gud siger til dem at de skal lade være med at ønske sig en konge, så gør de det alligevel!
    Overført til i dag, så kan vi hamre det ind i hovedet dag og nat på folk at staten er noget skidt. De vil have en stat alligevel.
    Det er altså ikke noget specielt religiøst, det er et mærkværdigt træk ved mennesket der er beskrevet her i GT.
    Jeg ved ikke om forfatteren til denne sekvens har været verdens første forsmåede anarko kapitalist der har ladet sine frustrationer nedfælde her.

  17. Religion. Konceptet er irrationelt. Ingen sammenhængende epistemologisk teori kan tillade religion plads

  18. Religion. Konceptet er irrationelt. Ingen sammenhængende epistemologisk teori kan tillade religion plads

  19. Det kan ikke være interessant hvad Gud gør, da Gud ikke findes og historien dermed er et eventyr. Og selvfølgelig er det ikke dikteret af Gud. Gud findes ikke.

  20. Det kan ikke være interessant hvad Gud gør, da Gud ikke findes og historien dermed er et eventyr. Og selvfølgelig er det ikke dikteret af Gud. Gud findes ikke.

  21. Alle I sure ateister! Har i overhovedet læst historien? Jeg er ikke-troende, men passagen er min yndlingshistorie i bibelen. Og DD og andre har misset pointen fuldstændig, når de tror, at det er afgørende, hvad Gud gør – det er hvad mennesket gør, der er interessant i den historie.
    Måske skyldes det Flarups klipning, der gør jeg så fokuserede på Gud-aspektet, men så tillad mig at genfortælle historien:
    Engang for længe siden var menneskene trætte af dommerstandens fejl. Der var for megen dovenskab og korruption. De ønskede en konge, som kunne slå ned på retssystemets brådne kar. Menneskene gik til deres klogeste og sagde: “Vi vil indrette systemet sådan, at vi har en mand, der har magt til at slå ned på korruption.” De klogeste svarede: “Ok. Men vi håber I er klar over, hvad en mand med sådan magt kan og vil gøre? Han vil få jeres sønner slået ihjel i krig, han vil lade jeres døtre slave for ham, og han vil tage jeres ejendom, som var det hans eget.”
    “Hm,” sagde menneskene, “men korruption kan vi altså ikke have. Lad os nu bare vælge en konge.” Og sådan mistede mennesket deres frihed.
    Historien er – med eller uden gud – en fabel, der også har gyldighed den dag i dag.

  22. Alle I sure ateister! Har i overhovedet læst historien? Jeg er ikke-troende, men passagen er min yndlingshistorie i bibelen. Og DD og andre har misset pointen fuldstændig, når de tror, at det er afgørende, hvad Gud gør – det er hvad mennesket gør, der er interessant i den historie.
    Måske skyldes det Flarups klipning, der gør jeg så fokuserede på Gud-aspektet, men så tillad mig at genfortælle historien:
    Engang for længe siden var menneskene trætte af dommerstandens fejl. Der var for megen dovenskab og korruption. De ønskede en konge, som kunne slå ned på retssystemets brådne kar. Menneskene gik til deres klogeste og sagde: “Vi vil indrette systemet sådan, at vi har en mand, der har magt til at slå ned på korruption.” De klogeste svarede: “Ok. Men vi håber I er klar over, hvad en mand med sådan magt kan og vil gøre? Han vil få jeres sønner slået ihjel i krig, han vil lade jeres døtre slave for ham, og han vil tage jeres ejendom, som var det hans eget.”
    “Hm,” sagde menneskene, “men korruption kan vi altså ikke have. Lad os nu bare vælge en konge.” Og sådan mistede mennesket deres frihed.
    Historien er – med eller uden gud – en fabel, der også har gyldighed den dag i dag.

  23. @ Info
    Tak fordi du kommer tilbage på sporet i emnet.
    Ydermere kan der hentes et UTAL af passager i Bibelen, hvor Gud fraråder folket at få en konge. Alligevel stiller majoriteten af befolkningen (demokratiet) sig bedrevidende og kræver en konge, da de mener at det er for alles bedste (også den undertrykkede minoritet, der ikke ønsker en konge). Sum: Alle ender som undertrykte mennesker.

  24. @ Info
    Tak fordi du kommer tilbage på sporet i emnet.
    Ydermere kan der hentes et UTAL af passager i Bibelen, hvor Gud fraråder folket at få en konge. Alligevel stiller majoriteten af befolkningen (demokratiet) sig bedrevidende og kræver en konge, da de mener at det er for alles bedste (også den undertrykkede minoritet, der ikke ønsker en konge). Sum: Alle ender som undertrykte mennesker.

  25. Men bibelen er jo skrevet af mennesker. Det er jo bare for at vise, at mennesket har brug for “en konge”. Sådan kan det i hvert fald godt opfattes.

  26. Men bibelen er jo skrevet af mennesker. Det er jo bare for at vise, at mennesket har brug for “en konge”. Sådan kan det i hvert fald godt opfattes.

  27. Eller at mennesker “tror” de har brug for en konge.
    Under alle omstændigheder er det noget som ligger dybt i mennesker, men meget har ændret sig siden civilisationen blev udviklet!

  28. Eller at mennesker “tror” de har brug for en konge.
    Under alle omstændigheder er det noget som ligger dybt i mennesker, men meget har ændret sig siden civilisationen blev udviklet!

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.