Er fyringsrunder et udtryk for dårlig ledelse? Eller udtryk for forhold i markedet, som virksomheden ikke er herre over? Er det uretfærdigt overfor medarbejderne, og må man kun foretage fyringer, når det går skidt? Læser man landets erhvervssektioner varierer forklaringerne, som til en vis grad også afhænger af, hvilken virksomhed der er tale om. Og måske også, hvad journalistens egen holdning til sagen er.
Der er i disse dage ganske mange virksomheder, som ser sig nødsaget til at fyre medarbejdere. Det er krisen, der kradser, er den gængse forklaring. Det er naturligvis aldrig populært at skulle skille sig af med medarbejdere, men det er nu engang en måde at spare eller effektivisere på. Og det er jo det, virksomheder gør. De omkostningsminimerer. I hvert fald hvis de har tænkt sig at drive forretning på længere sigt. Krise eller ej.
Den danske erhvervsjournalistik ser ud til at have en grundlæggende forståelse for, at fyringer foretages, når de er nødvendige, og at de kan have en vis responstid. Eksempelvis skriver Politiken Erhverv følgende i forbindelse med annonceringen af ca. 200 fyringer hos FLSmidth[1]: ”Fyringsrunden betyder, at FLSmidth reducerer sin arbejdsstyrke med seks procent. Besparelserne ventes først at slå fuldt igennem på bundlinjen i 2010.” Samme avis rapporterer, at ”virksomheder tvinges i stor stil til at spare og afskedige medarbejdere”, og man viderebringer denne liste over de kriseramte[2]:

  • F.L. Schmidt: 600 (Valby, USA og Indien)
  • Icopal lukker Decra-fabrikken i Kolding og fyrer 38
  • Coloplast: 150[3]
  • Tvilum-Scanbirk: 84
  • Dynaudio: 62
  • B&O: 220
  • PFA Pension: 120
  • Carlsberg: 150
  • Biva: ikke sat tal på antal afskedigelser
  • Fionia Bank: 70
  • Nissens Kølefabrik: 190
  • FIH Erhvervsbank: 90 – 110
  • Imerco: 125
  • Mærsk: 100
  • Aalborg Portland: 150
  • LM Glasfiber: 450
  • GN Resound: 200 (globalt, forventer at mindre end halvdelen vil berøre danskere)

Disse virksomheder ”tvinges” altså til at spare og afskedige medarbejdere. Som følge af krisen. Noget udefrakommende. Ikke dårlig ledelse, forstås. Men eksterne faktorer, som ingen er herre over.
Det er muligvis tilfældet. Det kan man kun vurdere med nærmere kendskab til de enkelte virksomheder, deres strategi, ledelsessammensætning, branchen og så videre. Det kendskab har journalisterne formodentlig. Eller også har de ikke. I alle tilfælde blev der gået anderledes til værks, da Saxo Bank i efteråret meldte ud med godt 300 fyringer. Her var der næppe tvivl om, at dårlig ledelse var den bagvedliggende årsag, og journalisterne gik i kødet på bankens nye ledelse. Ifølge ledelsen var det effektiviseringen af en lille virksomhed, der hurtigt var vokset sig meget stor, som var årsag til fyringerne. Det lyder sandsynligt, hvis man kigger på bankens korte historie, selvom man kan undre sig over, at de for nylig gjorde reklame for at skulle hyre 1000 nye medarbejdere over den næste årrække. Det kunne også tænkes, at man ønskede at effektivisere for at undgå en krise magen til den, mange virksomheder tilsyneladende står i nu. Eller at man ligefrem forudså nedturen på de finansielle markeder. De nærmere forhold kender kun Saxo Bank.
Hvorom alting er, gør det sig igen gældende, at man ikke kan vurdere situationen uden kendskab til virksomheden, branchen og markedet. Et interview i Politiken[4] med Saxo-chef Eric Rylberg giver ikke svaret, men går til gengæld helt usagligt til makronerne. Interviewet er opstillet som en spørgsmål/svar-artikel, og her er spørgsmålene råt for usødet:

  • Da du blev ansat i Saxo Bank for syv uger siden, var det så for at fyre folk?
  • Da du tiltrådte, sagde du, at du nok havde nogle trick i ærmet. De trick, var det så, at du kan gennemføre masseafskedigelser?
  • Men du vidste vel, hvad du blev ansat til?
  • Det med så at afskedige en tredjedel af medarbejderne er der vel ikke meget nytænkning i?
  • Hvem skal så gøre rent, skal det være ISS?[5]
  • Da du var ISS-chef, mangedoblede du medarbejderantallet. Nu skriver du fyresedler ud i stedet. Hvad er det, du er god til?
  • Men når I gerne vil have vækst, hvorfor så fyre folk?
  • I øjeblikket ryger den ene bank efter den anden – i weekenden var det EBH-bank , der kom i problemer. Hvorfor skal vi tro på, at Saxo Bank ikke også er ude i store problemer?
  • Det må være svært at forklare medarbejderne, at det er ensbetydende med, at hver tredje skal fyres?[6]
  • Saxo Bank er ikke mindst blevet kendt for sit engagement med Bjarne Riis’ cykelhold. Er det ikke lidt problematisk med to ejere, der bruger tiden på noget cykel-tam-tam, samtidig med at en tredjedel af virksomheden sendes på gaden?
  • Når der nu skal fyres en tredjedel af banken, kunne det jo også tyde på, at satsningen på cykelholdet ikke er særlig genial?
  • Når der nu skal fyres en tredjedel, er det så udtryk for, at den tilsyneladende succes med Saxo Bank er steget ejerne til hovedet?
  • Et gammelt ord siger, at enhver fyring er udtryk for dårlig ledelse?

Efter en del søgning, har jeg ikke fundet et lignende interview med nogen topleder fra et af de andre ovennævnte selskaber, men det kan være en tilfældighed. Det er det sikkert ikke, men det kunne det godt være.
Til gengæld fandt jeg en artikel om Coloplast fra november 2008, hvor virksomheden beretter, at den nu skal være bedre til at tjene penge[7]. Det skal den ved at effektivisere og spare via nogle konkrete tiltag i forretningsenhederne. Her i januar meddeler man så, at man må reducere antallet af medarbejdere med 150[8]. Der findes dog kun det samme Ritzau-telegram om situationen. Intet yderligere, umiddelbart. Måske er man lovligt undskyldt. På grund af krisen, altså.
Tilbage i efteråret 2008 skiftede Coloplast ellers også ud i topledelsen. De fik ny administrerende direktør, hvis første opgave var rationaliseringer, der indebar afskedigelser af 300 ansatte[9][10]. Det tog Business.dk pænt og rapporterede følgende udsagn fra den nye direktør: “Vi har været begunstiget af, at vi i en masse år har kunnet køre med en massiv vækst, og så har det givet os det overskud, vi skulle have. Men vi havde for meget fart på i forbindelse med udflytningen til Ungarn, og derudover foretog vi en akkvisition (urologiselskabet Mentor i 2006, red. ), der var meget stor i forhold til vores egen størrelse, og det har groft sagt taget på kræfterne,” og videre: “Jeg tror ikke, det er så usædvanligt, at når du køber op, så kommer der justeringer i organisationen. Der kommer en ketchup effekt, som betyder at du på længere sigt er nødt til at rydde lidt op og justere.” Samt: “Jeg tror ikke, der er nogen, der er overrasket over, at hvis du tilpasser organisationen, så opstår der behov for nedjusteringer på grund af fratrædelsesordninger og andet af den slags.” En lidt anderledes tone, tør man godt konstatere. Men det var selvfølgelig heller ikke Politiken. Som tilsyneladende slet ikke bragte nogen historie om Coloplast-rationaliseringerne anden end den gængse fra Ritzau[11].
At Politiken vælger at bringe kritiske indslag om Saxo Bank, kan måske ikke undre. Men hele den kulørte erhvervspresse var med på ideen. Således kunne man læse telegrammet ”Saxo-ansatte fyres via en konvolut” i utallige afskygninger i henholdsvis Børsen og EPN over Business.dk til Erhvervsbladet og naturligvis i Politiken men sågar i Randers Amtsavis og, nå ja, BT[12]. Som Business.dk skrev: ”Der er ifølge Finansforbundet tale om den største fyringsrunde i den finansielle sektor i dette årtusinde…”. Virkelig? I alle de knap 8 år, vi er kommet igennem? Grunden til de ikke kunne male et mere dystert billede er muligvis, at man i starten af 1990’erne gennemførte de såkaldte prikkerunder i mange finansielle virksomheder under datidens økonomiske krise.
Business.dk bragte desuden et debatindlæg under titlen[13]: ”Selvfølgelig skal Saxo Bank fyre, eller…?”, hvor læserne opfordredes til at besvare spørgsmålet: ”Er det OK at fyre folk, når overskudskronerne vælter ind?”. Værdiladet? You decide. Samme avis bragte artiklen om lanceringen af Og verden skælvede, der bød på denne passage[14]: “Men ellers skal Verden køres ligesom Saxo Bank: Saxo giver bonus til dem, der yder en ekstra indsats (og fyrer resten, kan man for egen regning tilføje med tanke på de 300, som for nylig måtte forlade deres job i banken, red.) … i det danske samfund er det lige omvendt. Her bliver de straffet, mens de, der lukrerer på de dygtige og kreative, belønnes.”. Det forbliver uvist, hvorfor redaktionen så sig nødsaget til at rette i teksten for at assistere læseren med oplysning om fyringerne.
Det er ikke ærindet her at forsvare Saxo Bank, selvom det måske lyder sådan. Som sagt har jeg ikke indgående kendskab til virksomheden. Pointen er nærmere at daske ud efter en doven – eller inkompetent? – erhvervspresse, som hellere vil bringe historier, der forarger, end de vil lave et godt stykke arbejde og gøre os klogere på det danske erhvervsliv. Jeg har ledt efter lignende artikler om de øvrige virksomheder, som har annonceret fyringer i samme størrelsesorden, men har altså intet fundet. Derfor bliver Saxo Bank endnu engang case-studiet.
Der er sagt og skrevet meget om Saxo Banks forretningsmodel, og det er muligvis også derfor, virksomhedens fyringsrunde, var så meget mere interessant end de andres. Og de andre er nok i journalisternes øjne ”lovligt undskyldt” på grund af krisen. Når en virksomhed derimod på et givent tidspunkt vælger at effektivisere, endda mens der tjenes penge, så må det være for det onde. Det er jo en fornøjelse at fyre folk, det ved vi alle: Duer ikke – væk! Sådan er kapitalisterne. I hvert fald de, der ikke lægger skjul på at være det.
[1] http://politiken.dk/erhverv/article632197.ece
[2] http://politiken.dk/erhverv/article632197.ece
[3] Eksklusive de fyringer, der blev meldt ud i efteråret 2008, jf. nedenstående
[4] ”Mine trick var ikke masseafskedigelser”, Politiken, 28.09.08, Job, side 5
[5] Rylberg var tidligere chef i ISS
[6] Journalisten henviser til bankens gode halvårsresultat
[7] http://epn.dk/brancher/medicin/article1518772.ece
[8] http://epn.dk/brancher/medicin/article1574076.ece
[9] http://www.business.dk/article/20080925/borsnyt/80925049/
[10] Det samme – ledelsesskift samt nedskæring af medarbejderstaben – skete i øvrigt samtidig for B&O jf. Berlingske Tidende, 22.10.08, Business, side 12
[11] http://politiken.dk/erhverv/article572596.ece
[12] http://borsen.dk/nyhed/141337/
http://epn.dk/brancher/finans/bank/article1469597.ece
http://www.business.dk/article/20080926/finans/80926114/
http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080926/news02/80926117/
http://politiken.dk/erhverv/article573647.ece
Amtsavisen.dk: Randers Amtsavis, 26.09.08, 16:11
http://www.bt.dk/article/20080926/pcerhverv/809260410/
[13] http://www.business.dk/article/20080923/finans/80923043/
[14] http://www.business.dk/article/20081104/finans/711040040/

Join the Conversation

44 Comments

  1. Det er en super god artikel.. Er selv forarget over den danske erhvervspresse, som udstillede sig selv i Saxo-bank sagen.
    Så sent som i tirsdags “undrede” min lærer i organisationsanalyse sig over, hvordan Saxobank dog kunne fyre så mange mennesker, når det jo gik godt! Han ville dog ikke diskutere det yderligere, da han kun kendte sagde fra medierne, men han fik det lige nævnt overfor 30 unge CBS’ere, der tror på det meste de får serveret.
    Men igen, super godt arbejde og ja det er ærgeligt at det er Saxo Bank der hver gang står i skudlinjen og at Business.dk har glemt sine borgerlige rødder.

  2. Det er en super god artikel.. Er selv forarget over den danske erhvervspresse, som udstillede sig selv i Saxo-bank sagen.
    Så sent som i tirsdags “undrede” min lærer i organisationsanalyse sig over, hvordan Saxobank dog kunne fyre så mange mennesker, når det jo gik godt! Han ville dog ikke diskutere det yderligere, da han kun kendte sagde fra medierne, men han fik det lige nævnt overfor 30 unge CBS’ere, der tror på det meste de får serveret.
    Men igen, super godt arbejde og ja det er ærgeligt at det er Saxo Bank der hver gang står i skudlinjen og at Business.dk har glemt sine borgerlige rødder.

  3. God artikel, Lisbet.
    Man må også spørge sig selv, om det ikke er bedre at fyre folk, mens det går godt, for så kan de fyrede forholdsvis let få et nyt job, hvorimod de afskedigede får det meget sværere, når alle andre virksomheder i samme branche også fyrer.

  4. God artikel, Lisbet.
    Man må også spørge sig selv, om det ikke er bedre at fyre folk, mens det går godt, for så kan de fyrede forholdsvis let få et nyt job, hvorimod de afskedigede får det meget sværere, når alle andre virksomheder i samme branche også fyrer.

  5. Interessant artikel, selv om jeg hellere ville have læst om bankledelsens overvejelser end journalisternes hang-ups. Men det sidste bliver man så også nødt til at forholde sig til. Måske Saxo Bank har været så meget på kollisionskurs med “danske værdier” (f.eks. “the who-do-you-think-you-are attitude” som det hedder på et forbudt sprog for rigtige danskere), at overfaldet var uundgåeligt.

  6. Interessant artikel, selv om jeg hellere ville have læst om bankledelsens overvejelser end journalisternes hang-ups. Men det sidste bliver man så også nødt til at forholde sig til. Måske Saxo Bank har været så meget på kollisionskurs med “danske værdier” (f.eks. “the who-do-you-think-you-are attitude” som det hedder på et forbudt sprog for rigtige danskere), at overfaldet var uundgåeligt.

  7. Super artikkel! An sand fornøjelse at læse. Den burde have været forsidestof på alle store dagblade, så alle kunne se hvor ulækker og ensidig den danske presse til tider (ofte) er.
    Jeg er helt enig i Abels betragtning om at det er klart bedre at fyre folk, i opganstider, end når krisen kradser, da der i sidste tilfælde vil være langt mere konkurrence om jobbene, til ulempe for den enkelte (ikke at der er noget som helst i vejen med konkurrence). Det er bedre at nogen bliver fyret nu, end at alle bliver fyret, når virksomheden går neden om.
    Min personlige erfaring er at det er sgu godt at blive fyret engang imellem, eller på anden måde blive “tvunget” til forandring. I de 15 år jeg har været aktiv på arbejdsmarkedet, har jeg kun oplevet fyringer, der gjorde en positiv forskel for de indvolverede.

  8. Super artikkel! An sand fornøjelse at læse. Den burde have været forsidestof på alle store dagblade, så alle kunne se hvor ulækker og ensidig den danske presse til tider (ofte) er.
    Jeg er helt enig i Abels betragtning om at det er klart bedre at fyre folk, i opganstider, end når krisen kradser, da der i sidste tilfælde vil være langt mere konkurrence om jobbene, til ulempe for den enkelte (ikke at der er noget som helst i vejen med konkurrence). Det er bedre at nogen bliver fyret nu, end at alle bliver fyret, når virksomheden går neden om.
    Min personlige erfaring er at det er sgu godt at blive fyret engang imellem, eller på anden måde blive “tvunget” til forandring. I de 15 år jeg har været aktiv på arbejdsmarkedet, har jeg kun oplevet fyringer, der gjorde en positiv forskel for de indvolverede.

  9. Virkelig god artikel, der tager hul på et vigtigt emne.
    Jeg tror det er temmelig udbredet at have en holdning om, at det er ondt at fyre folk, og at det derfor kun er moralsk acceptabelt under helt bestemte forhold – nemlig hvis en medarbejdere er direkte uduelig, eller hvis virksomheden er økonomisk presset.
    Sådan er det i hverttilfælde indenfor det offentlig, hvor man f.eks. i sparetider ofte tænker mere på, hvormange ansatte der er råd til at beholde, end hvormange ansatte man reelt kan undvære. Tænk hvis man skulle komme til at fyre flere end nødvendigt… uha, uha.
    Men jeg kender også et tilsvarende ekesmpel fra det private. Og det er indenfor den danske sukkerindustri, der som bekendt er stærkt præget af sæsonudsving. Men alligevel var det for år siden på den måde, at man sørme havde sine medarbejdere i produktionen på fast ansættelse hele året rundt. At der udenfor sæson ikke var så meget at lave betød bare, at man havde en stille og rolig arbejdsdag med god tid til at drikke et par øl.
    Og lederne var på ingen måde uduelig socialister eller lignende. Nej, det var gode konservative virksomhedsledere, der så det som deres opgave også at tage vare på medarbejdernes trivsel. At det så i det lange løb i virkeligheden var at holde folk for nar ved at bruge deres arbejdtid uproduktivt, var åbenbart ikke noget, der dengang indgik i overvejelserne.
    Så jeg tror, at mange (mere eller mindre ubevidst) opfatter ansættelsesforhold som et gode i sig selv. Og på disse mennesker virker Saxo Banks (formentlig mere rationelle) fremgangsmåde ufatteligt provokerende.

  10. Virkelig god artikel, der tager hul på et vigtigt emne.
    Jeg tror det er temmelig udbredet at have en holdning om, at det er ondt at fyre folk, og at det derfor kun er moralsk acceptabelt under helt bestemte forhold – nemlig hvis en medarbejdere er direkte uduelig, eller hvis virksomheden er økonomisk presset.
    Sådan er det i hverttilfælde indenfor det offentlig, hvor man f.eks. i sparetider ofte tænker mere på, hvormange ansatte der er råd til at beholde, end hvormange ansatte man reelt kan undvære. Tænk hvis man skulle komme til at fyre flere end nødvendigt… uha, uha.
    Men jeg kender også et tilsvarende ekesmpel fra det private. Og det er indenfor den danske sukkerindustri, der som bekendt er stærkt præget af sæsonudsving. Men alligevel var det for år siden på den måde, at man sørme havde sine medarbejdere i produktionen på fast ansættelse hele året rundt. At der udenfor sæson ikke var så meget at lave betød bare, at man havde en stille og rolig arbejdsdag med god tid til at drikke et par øl.
    Og lederne var på ingen måde uduelig socialister eller lignende. Nej, det var gode konservative virksomhedsledere, der så det som deres opgave også at tage vare på medarbejdernes trivsel. At det så i det lange løb i virkeligheden var at holde folk for nar ved at bruge deres arbejdtid uproduktivt, var åbenbart ikke noget, der dengang indgik i overvejelserne.
    Så jeg tror, at mange (mere eller mindre ubevidst) opfatter ansættelsesforhold som et gode i sig selv. Og på disse mennesker virker Saxo Banks (formentlig mere rationelle) fremgangsmåde ufatteligt provokerende.

  11. @Lisbet.
    Hmmm .. synes nu der har været nogle alt fot lange klummer på 180 engang imellem. Og denne er ikke tilnærmelsesvis så lang som tidligere. Jeg synes bare det er synd at dette gode budskab kun bliver præsenteret for et allerede overbevist publikum.

  12. @Lisbet.
    Hmmm .. synes nu der har været nogle alt fot lange klummer på 180 engang imellem. Og denne er ikke tilnærmelsesvis så lang som tidligere. Jeg synes bare det er synd at dette gode budskab kun bliver præsenteret for et allerede overbevist publikum.

  13. @Lisbet.
    Hmmm .. synes nu der har været nogle alt fot lange klummer på 180 engang imellem. Og denne er ikke tilnærmelsesvis så lang som tidligere. Jeg synes bare det er synd at dette gode budskab kun bliver præsenteret for et allerede overbevist publikum.

  14. Tak for en god klumme, Lisbet! Ærgerligt at Saxo er eneste eksempel på mediernes overfald, men det er efter nærmere eftertanke nu ikke så mærkeligt! 🙂

  15. Tak for en god klumme, Lisbet! Ærgerligt at Saxo er eneste eksempel på mediernes overfald, men det er efter nærmere eftertanke nu ikke så mærkeligt! 🙂

  16. Glimrende artikel, der – igen – udstiller hvor farvede mange journalister er, og deres store fokus “på manden frem for bolden”.
    Hvis jeg skal være lidt kritisk, så tror jeg dog, at kritikken af Saxo Bank til dels hænger sammen med deres måde at håndtere fyringerne på. Jeg kender heller ikke sagen andet end gennem medierne – men det er mit indtryk, at Saxo Bank har givet folk en ok afsked, betalt hvad man skulle og i øvrigt fritstillet folk. Så den del er vel ok.
    MEN, kritikken på dårlig ledelse går vel ligeså meget på, at man stak alle folk en konvolut, og de der skulle fyres fik så 15 min til at forlade virksomheden….
    Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan man gennemfører en fyringsrunder, men jeg har før hørt om mere elegante måder at gøre det på…
    Jeg kender steder, hvor man simpelthen samlede alle afdelinger hver for sig, og den nærmeste leder tog en snak med de berørte medarbejder og forklarede dem situationen. Det betyder en del for de afskedigede, at kende baggrunden, således de hurtigere kan komme videre. En sådan fremgangsmåde ville ganske vist betyde, at virksomheden til dels ville ligge stille en halv dag og ville også i løbet af den halve dag give en del nervøsitet – men den ville ikke skabe samme bitterhed bagefter.
    Hvad der så er bedst er svært at sige… Det centrale i enhver fyringsrunde er jo ikke så meget de der forlader virksomheden, men de der bliver – det er dem man skal “leve af” efterfølgende. Nu kender jeg ikke stemningen hos Saxo Bank i dag, men hvis de tilbageværende er glade – så valgte man den rigtige løsning.. hvis de derimod er lidt nervøse for selv, uden varsel og forklaring for en dag at stå med en konvolut i hånden, så valgte man den forkerte løsning.
    vh
    Anders

  17. Glimrende artikel, der – igen – udstiller hvor farvede mange journalister er, og deres store fokus “på manden frem for bolden”.
    Hvis jeg skal være lidt kritisk, så tror jeg dog, at kritikken af Saxo Bank til dels hænger sammen med deres måde at håndtere fyringerne på. Jeg kender heller ikke sagen andet end gennem medierne – men det er mit indtryk, at Saxo Bank har givet folk en ok afsked, betalt hvad man skulle og i øvrigt fritstillet folk. Så den del er vel ok.
    MEN, kritikken på dårlig ledelse går vel ligeså meget på, at man stak alle folk en konvolut, og de der skulle fyres fik så 15 min til at forlade virksomheden….
    Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan man gennemfører en fyringsrunder, men jeg har før hørt om mere elegante måder at gøre det på…
    Jeg kender steder, hvor man simpelthen samlede alle afdelinger hver for sig, og den nærmeste leder tog en snak med de berørte medarbejder og forklarede dem situationen. Det betyder en del for de afskedigede, at kende baggrunden, således de hurtigere kan komme videre. En sådan fremgangsmåde ville ganske vist betyde, at virksomheden til dels ville ligge stille en halv dag og ville også i løbet af den halve dag give en del nervøsitet – men den ville ikke skabe samme bitterhed bagefter.
    Hvad der så er bedst er svært at sige… Det centrale i enhver fyringsrunde er jo ikke så meget de der forlader virksomheden, men de der bliver – det er dem man skal “leve af” efterfølgende. Nu kender jeg ikke stemningen hos Saxo Bank i dag, men hvis de tilbageværende er glade – så valgte man den rigtige løsning.. hvis de derimod er lidt nervøse for selv, uden varsel og forklaring for en dag at stå med en konvolut i hånden, så valgte man den forkerte løsning.
    vh
    Anders

  18. Glimrende artikel, der – igen – udstiller hvor farvede mange journalister er, og deres store fokus “på manden frem for bolden”.
    Hvis jeg skal være lidt kritisk, så tror jeg dog, at kritikken af Saxo Bank til dels hænger sammen med deres måde at håndtere fyringerne på. Jeg kender heller ikke sagen andet end gennem medierne – men det er mit indtryk, at Saxo Bank har givet folk en ok afsked, betalt hvad man skulle og i øvrigt fritstillet folk. Så den del er vel ok.
    MEN, kritikken på dårlig ledelse går vel ligeså meget på, at man stak alle folk en konvolut, og de der skulle fyres fik så 15 min til at forlade virksomheden….
    Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan man gennemfører en fyringsrunder, men jeg har før hørt om mere elegante måder at gøre det på…
    Jeg kender steder, hvor man simpelthen samlede alle afdelinger hver for sig, og den nærmeste leder tog en snak med de berørte medarbejder og forklarede dem situationen. Det betyder en del for de afskedigede, at kende baggrunden, således de hurtigere kan komme videre. En sådan fremgangsmåde ville ganske vist betyde, at virksomheden til dels ville ligge stille en halv dag og ville også i løbet af den halve dag give en del nervøsitet – men den ville ikke skabe samme bitterhed bagefter.
    Hvad der så er bedst er svært at sige… Det centrale i enhver fyringsrunde er jo ikke så meget de der forlader virksomheden, men de der bliver – det er dem man skal “leve af” efterfølgende. Nu kender jeg ikke stemningen hos Saxo Bank i dag, men hvis de tilbageværende er glade – så valgte man den rigtige løsning.. hvis de derimod er lidt nervøse for selv, uden varsel og forklaring for en dag at stå med en konvolut i hånden, så valgte man den forkerte løsning.
    vh
    Anders

  19. Nu vil jeg blot lige gøre opmærksom på, at jeg har læst, at FLS ikke er i nogen økonomisk krise, men foretog fyringerne som et proaktivt tiltag til hvordan markedet ser ud nu.
    Det ændrer dog ikke ved, at det er en rigtig god artikel.

  20. Nu vil jeg blot lige gøre opmærksom på, at jeg har læst, at FLS ikke er i nogen økonomisk krise, men foretog fyringerne som et proaktivt tiltag til hvordan markedet ser ud nu.
    Det ændrer dog ikke ved, at det er en rigtig god artikel.

  21. “MEN, kritikken på dårlig ledelse går vel ligeså meget på, at man stak alle folk en konvolut, og de der skulle fyres fik så 15 min til at forlade virksomheden…”
    Enig, det ville sgu ogå gøre mig negativ. Jeg søger aldrig job der. Det er helt sikkert.

  22. “MEN, kritikken på dårlig ledelse går vel ligeså meget på, at man stak alle folk en konvolut, og de der skulle fyres fik så 15 min til at forlade virksomheden…”
    Enig, det ville sgu ogå gøre mig negativ. Jeg søger aldrig job der. Det er helt sikkert.

  23. “MEN, kritikken på dårlig ledelse går vel ligeså meget på, at man stak alle folk en konvolut, og de der skulle fyres fik så 15 min til at forlade virksomheden…”
    Enig, det ville sgu ogå gøre mig negativ. Jeg søger aldrig job der. Det er helt sikkert.

  24. “MEN, kritikken på dårlig ledelse går vel ligeså meget på, at man stak alle folk en konvolut, og de der skulle fyres fik så 15 min til at forlade virksomheden…”
    Enig, det ville sgu ogå gøre mig negativ. Jeg søger aldrig job der. Det er helt sikkert.”
    Det fremgår klart at hverken Skovgaard eller Anders har arbejdet i den finasielle sektor.
    Det er helt almindelig praksis at man har 10-15min til at forlade stedet i tilfælde af fyring i denne sektor.
    Så “Jeg søger aldrig job der” formoder jeg må være gældende om hele denne sektor og ikke kun Saxobank. Og det står dig ganske frit for.

  25. “MEN, kritikken på dårlig ledelse går vel ligeså meget på, at man stak alle folk en konvolut, og de der skulle fyres fik så 15 min til at forlade virksomheden…”
    Enig, det ville sgu ogå gøre mig negativ. Jeg søger aldrig job der. Det er helt sikkert.”
    Det fremgår klart at hverken Skovgaard eller Anders har arbejdet i den finasielle sektor.
    Det er helt almindelig praksis at man har 10-15min til at forlade stedet i tilfælde af fyring i denne sektor.
    Så “Jeg søger aldrig job der” formoder jeg må være gældende om hele denne sektor og ikke kun Saxobank. Og det står dig ganske frit for.

  26. Magnus har ret. Det gør sig også gældende inden for andre brancher, således at man tager mindst muligt nyt internt viden om virksomheden med til en anden virksomhed.
    De ansatte fik jo stadig deres godtførelse i månederne efter (alt efter hvor lang tid de havde været ansat)

  27. Magnus har ret. Det gør sig også gældende inden for andre brancher, således at man tager mindst muligt nyt internt viden om virksomheden med til en anden virksomhed.
    De ansatte fik jo stadig deres godtførelse i månederne efter (alt efter hvor lang tid de havde været ansat)

  28. Magnus har ret. Det gør sig også gældende inden for andre brancher, således at man tager mindst muligt nyt internt viden om virksomheden med til en anden virksomhed.
    De ansatte fik jo stadig deres godtførelse i månederne efter (alt efter hvor lang tid de havde været ansat)

  29. Magnus har ret. Det gør sig også gældende inden for andre brancher, således at man tager mindst muligt nyt internt viden om virksomheden med til en anden virksomhed.
    De ansatte fik jo stadig deres godtførelse i månederne efter (alt efter hvor lang tid de havde været ansat)

  30. Wow sikke mange sandheder du fik luftet der.
    Men jeg tror at grunden til at pressen specielt er efter saxo bank, er nok fordi saxo bank i forvejen er upopulære i danskernes bevidsthed, og det udnytter de der medier til at sælge flere oplæg

  31. Wow sikke mange sandheder du fik luftet der.
    Men jeg tror at grunden til at pressen specielt er efter saxo bank, er nok fordi saxo bank i forvejen er upopulære i danskernes bevidsthed, og det udnytter de der medier til at sælge flere oplæg

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.