Af første og anden del fremgik, at DOK’s
                    produkt er uretfærdigt, tenderer til at være ineffektivt produceret
                    og af en ringe kvalitet. I denne tredje og sidste del af artiklen
                    om DOK, vil jeg uddybe anden del, ved at behandle ressourceanvendelsen
                    i DOK ift. den private sektor og til sidst slutte af med,
                    hvordan man kan håbe at se enden på problemerne med DOK.
                  I private, profitorienterede virksomheder [1]  placeres arbejdskraften
                    altid dér, hvor den forventes at give det største afkast i
                    profit. Profitten er formålet med al aktiviteten. I DOK placeres
                    arbejdskraften blot, men hvordan den placeres er et spørgsmål
                    om, hvilke lobbyister eller kræfter, der vinder i den politiske
                    proces.
                  I det frie samfund lærer man løbende af
                    de fejl der begås. Der er langt fra idé og udvikling af et
                    produkt til det markedsføres, hvilket, selvom det ikke er
                    er hensigten (der er ingen hensigt), skaber en vis sikkerhed
                    for at idéer, der er forkerte, ikke tilføres ressourcer. Men
                    der sker løbende en udvikling og indsættelse af ny teknologi
                    – deraf den stigende produktivitet. Endvidere sker der løbende
                    det, at markedet ophører med at begå fejl, der tidligere er
                    begået. Handlinger, som karakteriseres som fejl, defineres
                    i markedet især ved, at dem, der begår dem, taber terræn til
                    dem, der ikke begår dem. Det er det man kalder en ’learning
                    process’.
                  I DOK eksisterer der ikke en automatisk
                    lærende proces, idet der ikke er nogen konkurrence, hvorved
                    fejl afsløres. Det, som på det frie marked ville blive anset
                    som fejl, anses i DOK som en velafprøvet procedure; den der
                    fortsat skal bruges. Hvorfor ændre den ?! Den eneste automatiske
                    proces er tendensen mod ringere produktivitet bl.a. som følge
                    af personalets tiltagende magt, men også helt automatisk som
                    følge af den proces, der er beskrevet ved Parkinsons lov om
                    bureaukratisering. Produktiviteten kan dog forbedres ved eksterne
                    påvirkninger. I DOK kan man på kort sigt, ved hurtige beslutninger
                    fra centralt hold, sætte sig over den gennemsnitlige produktivitet
                    i det private, ved at gennemføre en idé, der er åbenlyst forbedrende.
                    Man vil dog aldrig komme over produktiviteten i de bedste
                    blandt det private erhverv – ideerne til produktion i det
                    offentlige kommer initialt altid fra private erhverv – DOK
                    kan ikke udvikle sig, men kun kopiere, da der ikke findes
                    en naturlig drivkraft for højere produktivitet i form af fallitten,
                    hvis man ikke udvikler sig hurtigere end konkurrenten. Så
                    efter implementeringen, der på kort sigt kan medføre høj produktivitet,
                    sker der ingen udvikling. Endvidere er det igen sådan, at
                    mængde og kvalitet mm. ikke er markedsbestemt og derfor forkert
                    sat i forhold til de omkostninger
                    [2] , der eksisterer, dvs. i forhold til produktionsomkostningerne
                    og efterspørgslen. DOK kan finde på at levere de mærkeligste
                    tjenester som fx motorvejsstrækninger i Nordjylland, uden
                    at kapaciteten er efterspurgt, eller vejnettet i hver ende
                    ændres derefter.
                  Således producerer DOK ineffektivt, men
                    er det ikke godt, at DOK dog leverer noget ? Nej, det er en
                    katastrofe. For, når DOK skal levere noget, tages midlerne
                    fra det frie samfund; først ved at konfiskere ressourcer via
                    skatter, og der oven i ved at tage effektivt indsat arbejdskraft
                    ud af det frie samfund, og indsætte den mindre effektivt i
                    DOK’s virke.
                  DOK spilder vores ressourcer
                  At økonomien i et geografisk område udvikler
                    sig er udelukkende afhængig af, hvad befolkningen i området
                    foretager sig. Hvis der eksisterer et retssamfund, hvor ejendomsret
                    og økonomisk frihed beskyttes, vil befolkningen hurtigt skabe
                    en samfund i fantastisk fremgang. Mange vil være simple tandhjul
                    i det store maskineri, mens nogle få vil være kilder til det
                    nyeste nye, nemlig opfindere. Derimellem vil nogle være initiativtagere
                    (entreprenører), der ’opdager’ opfindelserne og sætter dem
                    i anvendelse. Alt dette vil folk gøre for egen vindings skyld,
                    dvs. ganske automatisk; de vil levere noget, andre efterspørger
                    mere end den ressource disse andre frivilligt afgiver til
                    gengæld.
                  I Danmark er 800.000 af disse arbejdere,
                    opfindere og initiativtagere, mange af dem skarpe hjerner,
                    ansat i DOK. De er dermed forhindret i at yde, hvad de kunne
                    i et frit samfund, og leverer i stedet, hvad de kan, indenfor
                    rammerne af DOK’s virke. Dermed er det sikret, at en gigantisk
                    ressource anvendes ineffektivt, og vi går alle glip af enorme
                    velfærdsforbedringer, som de ville være med til at skabe i
                    det frie samfund. De ville have været indsat, hvor de gav
                    det største afkast til sig selv og til os andre. Det kan godt
                    være, det er irriterende at få en dum medarbejder i røret,
                    når man ringer til kommunen, men det er bittert og gør virkelig
                    ondt at høre en kvik person tage røret; en person, der kunne
                    have skabt så meget mere på den rigtige side af samfundet.
                  Men sådan er det
                    jo bare, eller hvad?
                   Mange vil måske påstå, at det, DOK leverer,
                    er effektivt og godt. Jeg har ovenfor forklaret, hvorledes
                    incitament- og magtstrukturen er indrettet således, at den
                    naturlige ligevægt er, at DOK leverer et underlegent og ineffektivt
                    produkt, og hvorledes produktiviteten i DOK naturligt vil
                    tendere til at falde, kun modvirket af innovationer i den
                    frie del af samfundet. Man kan således være sikker på, at
                    det, man får fra DOK, er noget bras til prisen. Mange tror
                    det modsatte, fordi de overhoved ikke kender alternativet
                    til det, DOK leverer. De er blevet ramt af den forbandelse,
                    at de er begyndt at tro, at situationen med huller i vejene
                    og folk der dør på ventelister, er det naturlige. Det er ikke
                    gået op for dem, at DOK simpelthen ikke kan gøre det bedre,
                    og at jo mere, man betaler DOK, jo ringere bliver alting,
                    fordi der fjernes midler fra det effektive frie marked.
                  Hvis vi skal af med DOK, må vi først og
                    fremmest standse indoktrineringen af den danske ungdom. Derfor
                    er det nødvendigt, at uddannelsessystemet privatiseres. For
                    kun derigennem kan det blive uafhængigt af DOK, og dermed
                    ophøre at være en automatisk støtte af DOK’s fortsatte eksistens
                    og virke. Og kun dermed kan befolkningen få muligheden for
                    selv at tage stilling. Margrethe Vestagers værdikodeks vil
                    ikke gøre det alene, uanset om hendes hensigter er gode eller
                    dårlige.
                  Sandsynligheden er naturligvis, at dette
                    ikke sker, dvs. at uddannelsessystemet ikke privatiseres.
                    Uddannelse er noget af det første, staten sætter sig på, under
                    enhver statsdannelse. Det er åbenbart intuitivt, at den må
                    gøre det, for, at befolkningen kan få ’de rette informationer’.
                    Det man kan gøre, er at udfordre det eksisterende system ligesom
                    Linux har udfordret Microsoft. Er det utænkeligt at oprette
                    liberale privatskoler ? Det var muligt at oprette Tvind; en
                    skole, der spreder det gode budskab om undertrykkelse og tvang.
                    Så, hvorfor ikke en skole, der spreder budskabet om frihed
                    og retfærdighed ?
                  Jeg håber med denne artikel at have illustreret
                    nogle skadelige virkninger ved DOK, og hvorledes DOK’s naturlige
                    tilstand er ineffektiv og uretfærdig. Det er klart, at enhver
                    ikke-liberal vil rynke på næsen af artiklen. Den er skrevet
                    til liberale.
                  Det er de få udbryderes pligt at åbne øjenene
                    på den af DOK blændede ungdom, som ser rødt, hvis man nævner
                    dagpenge som noget kritisabelt, men ser eftertænksomt frem
                    for sig, når man med ganske simple eksempler illustrerer ineffektiviteten
                    af og uretfærdigheden i tvang. Disse eksempler er et emne
                    for senere artikler. Men kun ved at overbevise folk om principperne
                    for naturlig retfærdighed, dvs. de liberale princippers rigtighed,
                    kan man håbe på, at samfundet kan ændres. Som det er i dag,
                    er det DOK’s principper, der er de gængse, dvs. det er socialdemokraternes
                    værdisæt, der er det accepterede. Derfor må Danmarks liberale
                    Parti Venstre til stadighed proklamere at ville føre socialistisk
                    politik, og dermed støtte DOK,  for overhoved at kunne spille
                    en rolle i dansk politik. Det er til at hænge sig over.
                     [1]  Omfatter naturligvis ikke private
                      non-profitforetagender og hjælpeorganisationer, som har
                      råd til at være ineffektive.
                     [2]  Enhver ”god” dansk uddannet makroøkonom
                      ville her skrive ”samfundsmæssige omkostninger”. Men det
                      er noget sludder at tale om samfundsmæssige omkostninger
                      som noget specielt og helligt, som fx kan bruges til at
                      begrunde offentlige indgreb. Alle omkostninger er samfundsmæssige
                      på et eller andet plan. Derfor skal de blot benævnes omkostninger.
