Smiley Ordning

Smiley ordningen har flere gange været under kritik, først var det gammelt kød på pizzaer senere var det ompakket kød i Superbest forretningerne. I dag varetages smiley ordningen af fødevarestyrelsen og der er snart ikke det der ikke kan løses med en smiley ordning (her,  her og her.) Men hvorfor skal standardisering og kvalitetssikring af […]

Smiley ordningen har flere gange været under kritik, først var det gammelt kød på pizzaer senere var det ompakket kød i Superbest forretningerne.

I dag varetages smiley ordningen af fødevarestyrelsen og der er snart ikke det der ikke kan løses med en smiley ordning (her,  her og her.)

Men hvorfor skal standardisering og kvalitetssikring af produkter og serviceydelser være en statsopgave? Kan frivillighed virkelig ikke overkomme dette gamle og velkendte problem?

Umiddelbart burde det private have fleksibiliteten til at kunne gøre det bedre. For ikke at tale om evnen til at finde på helt nye innovative måder at løse problemet på. Store administrative byrder kunne undgås gennem en løsning der er baseret på frivillighed.

En forretning vil for eksempek være baseret på en certificerings løsning ligesom ISO certificeringer. Virksomheden der ønsker certificeringen vil så betale for at få det. En anden løsning kunne være at betalingen blev lagt på forbrugeren, som det f.eks. er tilfældet i de forbrugerdrevne løsninger som omdomme.dk.

Men det kan selvfølgelig også være at alle smiley ordningerne ikke kommer af noget behov i befolkningen, men snare en tendens til at tørre dårlige handler og aftaler af på andre. Hvorfor tage ansvar for en aftale man fortrød når det jo er andres/samfundet/onde kapitalsters skyld!

Hvad siger i derude, hvordan vil en forretning der sikre tillid til restauranter, håndværker og andre virksomheder der levere såkaldte experience goods og creedence goods se ud? Er der muligheder for iværksættere her?

You may also like

0 comments

Sign In

Reset Your Password