Dr2-satiren ryger. Og hvad så?

Vil det betyde noget for os danskere, hvis DR2 stopper med at fokusere på satire?

I dag den 24. marts (red. artiklen blev skrevet der) er der kommet en udmelding fra Danmarks Radio, der vil skabe røre blandt de danske tv-narkomaner. Satiren bliver sparet bort, og pengene vil blive brugt på flere nyheder. Amerikanske koncepter vil således blive den største del af underholdningen på DR.

For at lægge lidt blødt ud, er dette opkast til en ny profil af DR, direkte dum. Hvem gider, at se flere nyheder, man kan sgu da zappe over på TV2 NEWS, hvis man synes, at det er interessant at få at vide at hunde (stadig) har fire ben.

Flere shows a la x-factor er der et marked for, men det er efterhånden ved at fylde så meget, at jeg er ved at blive mæt. Jeg kan for eksempel ikke et eneste navn på en af dem, der deltager i programmet, det kunne jeg i den første sæson. Men her er det lokalfølelsen, som spiller ind. Det er lettere at holde med en fra Christiansfeld end en fra Chicago.

Men DR’s satire er et varemærke for kanalen. DR’s satire har været en rugekasse for mange danske komikere som Casper Christensen, Drengene fra Angora og Piger på Prøveløsladelse. Christina Sederqvist fra Piger på Prøveløsladelse siger til politikken: »Vi er alle sammen fuldstændig rystede. Det er et kæmpe tab. Linda og jeg havde aldrig fået det break, som vi har fået, hvis ikke DR 2 havde været vores rugekasse. DR har været dem, der tog chancer og dyrkede det skæve og unikke«

Det er det som Danmarks Radio kan, og så selvfølgelig drama serierne. At efterligne amerikanske programmer er i mine øjne at skyde sig selv i foden, for det kan folk se på amerikansk tv eller andre kommercielle kanaler, og det gør de. DR har et stærkt brand, at prøve at lave det om til fordel for dårligere producerede og masseproducerede nyheds- og underholdningsprogrammer er tåbeligt.

Okay, slut på min analyse af DR’s brand, og lad os så gå i gang med selve artiklen. For jeg kunne personligt ikke være mere ligeglad med om DR tager satire af programmet, for hvis jeg har lyst til en griner, så tænder jeg ikke mit tv. Jeg går i stedet på youtube.

Det er min klare overbevisning, at TV i løbet af de næste ti-femten år vil miste fodfæste til internettet, faktisk vil jeg sige, at det dør fuldstændigt. For hvad vil pointen være i at sidde og se reklameblok efter reklameblok, når man bare kan gå på nettet, og få de nyheder og den underholdning man ønsker.

Derfor vil mange kanaler flytte over på nettet, og derfor udvikler bl.a. DR også konstant deres internet-del.

Fjernsynet kan ikke tilbyde noget, som internettet ikke kan udover at se grimt ud, og jeg vil gætte på, at de fleste fjernsyn i dag har indbygget internet. Det har jeg i hvert fald set i so ein ding, om det er korrekt skal jeg ikke kunne sige, da jeg bruger et camping-tv, jeg har fået af mine forældre.

Vi er moderne forbrugere, og vi gider ikke spilde vores tid på at sidde at se på programmer, som ikke interesserer os, og det er det, fjernsynet tilbyder os. Internettet har også den fordel, at hvis jeg vil se nyheder eller mandrilaftalen mandag morgen klokken 05:37, så kan jeg det.

At ”rugekassen” forsvinder, tror jeg heller ikke på. Alle kan i dag lave en film og lægge den på nettet. Dette giver selvfølgeligt et ekstremt udbud, men fårene bliver alligevel skilt fra bukkene lynhurtigt. Jeg gider ikke at lægge et tolv-årigt barn, der synger bim bam busse ud på min facebook-side, i mens bl.a. Ronnis blog godt kan få den ære. Og jeg er ikke den eneste, Ronni har knap 17.000 fan på facebook, piger på prøve løsladelse knap 38.000. Tøserne er blevet vist i den bedste sendetid (for det segment, som de henvender sig til) på DR2, det har Ronni ikke.

At Ronni så er blevet opdaget af DR, og spurgt om at lave nogle programmer, er nøjagtigt som da piger på prøveløsladelse lavede dummies, og sendte dem ind til DR. Forskellen er bare, at DR selv har været ude at fiske blandt de tusindvis af elendige satirikere på nettet, i stedet for at de har modtaget tusindvis af elendige satirikere i deres postkasse.

Det er sådan mediebilledet har ændret sig. Vi som forbruger går på nettet og fisker selv vores underholdning og nyheder, i stedet for at få dem serveret.

Derfor har jeg heller intet imod at sige: »DR2-satiren ryger. Og hvad så? Jeg finder nok det, som jeg synes er sjovt på nettet alligevel. «

You may also like

0 comments

Sign In

Reset Your Password