Wild West Web

Er statsgaranteret copyright den eneste løsning, hvis man mener, at kunstnere bør kunne tjene på deres værker? Jeppe Kirk Bonde mener, at markedet kan løse problemstilling bedre.

Da jeg var på udveksling i USA, mødte jeg i Boston Innovation Center en række små internet virksomheder, som hver især arbejder hårdt for at lave et produkt på nettet, som tusindvis af mennesker har glæde af. Alligevel har de alle svært ved at få det til at fungere økonomisk. De er tvunget til at leve af sølle reklameindtægter, da folk generelt er modvillige mod at betale for deres forbrug på nettet.

Vi har alle glæde af Facebook. Men Facebook er uprofitabel og brænder hver dag investorernes penge af. Deres reklameindtægter er svage, fordi folk ikke klikker i deres reklame bannere. De fleste vil nødigt undvære Facebook, men de kunne aldrig forestille sig at betale for det.

Folk er glade for at kunne læse daglige nyheder, og demokratiet er godt tjent med en stærk uafhængig presse. Men nyhedsbranchens indtægter er i frit fald.

Internettet giver mulighed til tusindvis af mennesker for at udfolde sig kreativt med hjemmelavede videoer, musik, nyheder og blogs, som andre derefter kan have glæde af gratis via for eksempel YouTube.

Men YouTube bliver samtidigt brugt til at distribuere professionel musik og film ulovligt.

Det må være muligt at fremme almindelige menneskers mulighed for at udfolde sig kreativt, samtidig med at man beskytter professionelles copyrights mod pirateri.

I mange kreative erhverv foregår der en kamp mellem amatørernes og de professionelles vilkår på nettet.

Gratis hjemmelavede nyheder er en hård konkurrent til den professionelle journalistik. Personligt vil jeg gerne læse en professionel journalists artikel om finanskrisen. Men jeg vil ligeså gerne læse en artikel skrevet af en professionel finansmand, som ikke er journalist, men som bare skriver af egen interesse.

Hvis den professionelle journalistik bliver udkonkurreret af amatører på nettet, er det kun retfærdigt. Men det er ikke retfærdigt at Google, Yahoo og andre såkaldte ”News Aggregaters” tjener alle reklamepengene for nyheder, mens dem der laver det hårde arbejde med at producere professionelle artikler bliver snydt.

Vores forbrug i vesten er i stigende grad immaterielt – nyheder, musik, film, brands, design og nyttige hjemmesider. Men når folk ikke betaler, hæmmes udviklingen af de kreative industrier og der skabes ikke nok nye jobs for musikere, designere og filmfolk.

Når nu musikerne, filmfolkene og designerne, som får deres mærkevarer piratkopieret, på den måde bliver snydt, er det fristende at få staten til at blande sig. I Frankrig har man for eksempel vedtaget en lov, der lukker for internet adgangen for folk, der igen og igen downloader ulovligt.

Staten kan på kort sigt hjælpe kunstnerne ved at blande sig, men det vil uundgåeligt medføre en højere grad af overvågning på nettet, og at politiet bliver nødt til at bruge ressourcer på at bekæmpe pirateri på nettet. I stedet foreslår jeg, at staten blander sig udenom.

For at tjene penge, er det ikke nok at lave et produkt folk kan lide. Man skal også have en måde at sælge det på og modtage betaling.

Computerspil industrien var i lang tid plaget af piratkopiering. Men i dag er problemet begrænset fordi forbrugerne er nødt til at anskaffe en såkaldt Serial Key, for at kunne spille computerspillene imod hinanden over internettet. Forbrugerne betaler ikke længere for en Cd-rom, eller en fil – de betaler for en ”Serial Key”. Denne smarte løsning er markedsskabt – og jeg tvivler på at politikere eller politimænd kunne have fundet på den.

YouTube og Facebook bruger i dag software til at scanne alle filer der uploades af brugerne, for copyright beskyttet materiale. Hvis man forsøger at lægge en hjemmelavet video ud, med en kendt sang i baggrunden, bliver den sandsynligvis afvist. Igen en løsning, som politikerne nok ikke havde fundet på.

I lang tid var internettet fyldt med hjemmesider hvor man gratis og ulovligt kunne se tv-serier som Family Guy og South Park på Tv-kanalen Comedy Central’s bekostning. Comedy Central har som modsvar valgt at gøre deres tv-serier gratis tilgængelige på internettet i bedre kvalitet, men med reklamer, hvilket er profitabelt.

Kunstnere, musikere, filmfolk, journalister, designere osv. må selv tage ansvar for at opkræve betaling og beskytte deres produkt mod kopiering – ikke staten. På lang sigt er jeg sikker på, at de vil finde på en bedre løsning, end hvad staten har at tilbyde i dag.

You may also like

0 comments

Sign In

Reset Your Password