Elbiler er ikke så nyt, som mange politikere tror. El biler tabte til benzin bilen for 100 år siden. Personligt har jeg ikke noget mod elbiler. Jeg vil egentlig helst have en bil, der ikke larmer. Problemet ved at statstøtte el biler er, at det ikke nødvendigvis bliver fremtidens bil. Visioner går ikke hånd i hånd med politik. Lad dog bilfirmaer selv afgøre, hvor fremtiden er. Uden hjælp. Måske kommer der noget endnu bedre. Jeg håber.

Join the Conversation

26 Comments

  1. Top Gear kan godt lide Honda FCX Clarity der kører på brint og har sit eget lille kraftværk. Jeg har ikke en hat forstand på det, men gutterne fra Top Gear bryder sig ikke om myten om den menneskeskabte globale opvarmning, hvilket giver dem så meget street cred at det i det mindste bør dyrkes:
    http://www.youtube.com/watch?v=kICiQGVLLgA
    Ågerup skrev i øvrigt i en af sine bøget om netop den teknologiske udvikling hvor han specifikt nævnte hestevogne og biler – altså stadiet før hvor vi er nu og hvad der kommer bagefter. Nogen der ved om noget af det er publiceret på nettet?

  2. Top Gear kan godt lide Honda FCX Clarity der kører på brint og har sit eget lille kraftværk. Jeg har ikke en hat forstand på det, men gutterne fra Top Gear bryder sig ikke om myten om den menneskeskabte globale opvarmning, hvilket giver dem så meget street cred at det i det mindste bør dyrkes:
    http://www.youtube.com/watch?v=kICiQGVLLgA
    Ågerup skrev i øvrigt i en af sine bøget om netop den teknologiske udvikling hvor han specifikt nævnte hestevogne og biler – altså stadiet før hvor vi er nu og hvad der kommer bagefter. Nogen der ved om noget af det er publiceret på nettet?

  3. Der er store muligheder i brintbilen. Som May siger, så er det jo fuldstændig som en normal bil – du fylder bare brint på i stedet for benzin, og den forurener ikke… og vi løber heller ikke tør for brint. Når de begynder at blive masseproduceret, bliver de også så billige, at almindelige familier kan købe dem (i modsætning til “feel good”-car of the year, Toyota Prius). Jeg synes personligt, at de slår elbiler med flere længder, især af den førnævnte grund – du fylder bare brint på, og så kører du videre, hvorimod elbiler skal lades op i flere timer, når du har kørt de første par hundrede km (mindre, hvis du kører hurtigt). Der er heller ikke særlig mange bevægelige dele i en brintmotor ift. en benzinmotor, så service burde være oftere imellem.
    Jeg glæder mig allerede til den første brint-Ferrari. 🙂

  4. Der er store muligheder i brintbilen. Som May siger, så er det jo fuldstændig som en normal bil – du fylder bare brint på i stedet for benzin, og den forurener ikke… og vi løber heller ikke tør for brint. Når de begynder at blive masseproduceret, bliver de også så billige, at almindelige familier kan købe dem (i modsætning til “feel good”-car of the year, Toyota Prius). Jeg synes personligt, at de slår elbiler med flere længder, især af den førnævnte grund – du fylder bare brint på, og så kører du videre, hvorimod elbiler skal lades op i flere timer, når du har kørt de første par hundrede km (mindre, hvis du kører hurtigt). Der er heller ikke særlig mange bevægelige dele i en brintmotor ift. en benzinmotor, så service burde være oftere imellem.
    Jeg glæder mig allerede til den første brint-Ferrari. 🙂

  5. Jeg tror at klima-folk bliver kede af det. Så skal de finde et andet dommedagsscenarie. Men det gør de jo nok. De er så gode til den slags.

  6. Jeg tror at klima-folk bliver kede af det. Så skal de finde et andet dommedagsscenarie. Men det gør de jo nok. De er så gode til den slags.

  7. Brint er ikke en energikilde. Det er blot en måde at opbevare energi på, så overskydende strøm fra vindmøller, solceller etc. ikke skal gå til spilde. Man bruger energien til at spalte vand til ilt og brint, og forbrænder derefter brinten i sin hypotetiske brintbil.
    Problemet med brint er, at det er frygtelig besværligt at transportere. Det er det letteste af grundstofferne, og kan ikke holdes tilbage af f.eks. de pakninger, vi i dag bruger i gasledninger. Læg hertil dets tendens til at antænde ved selv den mindste gnist – forestil dig at køre galt med tanken fyldt med brint – og brintbilen virker ikke længere som et særligt attraktivt alternativ.
    Hvad angår elbilen skal man huske på, at den ikke blev opgivet, fordi batteriteknologien var gået i stå. Som enhver, der over de sidste ti år har købt mobiltelefoner og iPods har opdaget, er der sket store landvindinger i teknologien. Elbilen blev opgivet, fordi alternativet – benzinbilen – fik løst sine problemer og derfor blev det foretrukne alternativ. I takt med, at mellemøstlige oliediktatorer og klimahysteriske politikere gør livet surt for benzinbilen, vil elbilen få en chance til.

  8. Brint er ikke en energikilde. Det er blot en måde at opbevare energi på, så overskydende strøm fra vindmøller, solceller etc. ikke skal gå til spilde. Man bruger energien til at spalte vand til ilt og brint, og forbrænder derefter brinten i sin hypotetiske brintbil.
    Problemet med brint er, at det er frygtelig besværligt at transportere. Det er det letteste af grundstofferne, og kan ikke holdes tilbage af f.eks. de pakninger, vi i dag bruger i gasledninger. Læg hertil dets tendens til at antænde ved selv den mindste gnist – forestil dig at køre galt med tanken fyldt med brint – og brintbilen virker ikke længere som et særligt attraktivt alternativ.
    Hvad angår elbilen skal man huske på, at den ikke blev opgivet, fordi batteriteknologien var gået i stå. Som enhver, der over de sidste ti år har købt mobiltelefoner og iPods har opdaget, er der sket store landvindinger i teknologien. Elbilen blev opgivet, fordi alternativet – benzinbilen – fik løst sine problemer og derfor blev det foretrukne alternativ. I takt med, at mellemøstlige oliediktatorer og klimahysteriske politikere gør livet surt for benzinbilen, vil elbilen få en chance til.

  9. Ja, eller der vil komme noget helt nyt. Der er som sådan ikke noget galt med elbiler. Men hvis man kigger på sin sidste el regning, så vil man hurtigt opdage, at politikkere heller ikke kan lide el. Hovedparten af ens el regning er afgifter til staten.

  10. Ja, eller der vil komme noget helt nyt. Der er som sådan ikke noget galt med elbiler. Men hvis man kigger på sin sidste el regning, så vil man hurtigt opdage, at politikkere heller ikke kan lide el. Hovedparten af ens el regning er afgifter til staten.

  11. Det jeg godt kan lide ved el biler er at man teoretisk blot kan sætte solceller på dem, og så lader den sig selv op på parkeringspladsen.
    Rent praktisk, så tror jeg ikke på brintbiler. De vil lide af samme defekt som benzin motorer, nemlig at deres energi effektivitet kun stiger langsomt.
    El-biler derimod har stadigt et enormt udviklings potentiale. Batteri teknologien udvikler sig hurtigt, men den kan komme langt længere. I praktisk anvendelighed vil el teknologien hurtigt kunne slå brint. Ja måske den endda vil slå benzin bilen.

  12. Det jeg godt kan lide ved el biler er at man teoretisk blot kan sætte solceller på dem, og så lader den sig selv op på parkeringspladsen.
    Rent praktisk, så tror jeg ikke på brintbiler. De vil lide af samme defekt som benzin motorer, nemlig at deres energi effektivitet kun stiger langsomt.
    El-biler derimod har stadigt et enormt udviklings potentiale. Batteri teknologien udvikler sig hurtigt, men den kan komme langt længere. I praktisk anvendelighed vil el teknologien hurtigt kunne slå brint. Ja måske den endda vil slå benzin bilen.

  13. Fremtidens elbiler kører ikke nødvendigvis på batterier. Ultracapacitors altså kraftige elektrolytter, har også en vist potentiale. Og hvis du kan levere strøm hurtigt nok, så er elektrolytter jo langt hurtigere end batterier. Både hvad angår af og påladning.

  14. Fremtidens elbiler kører ikke nødvendigvis på batterier. Ultracapacitors altså kraftige elektrolytter, har også en vist potentiale. Og hvis du kan levere strøm hurtigt nok, så er elektrolytter jo langt hurtigere end batterier. Både hvad angår af og påladning.

  15. Opladningen kan gøres markant lettere, hvis man har to batterier; ét man kører rundt med, og ét der står derhjemme og oplader. Man kunne også forestille sig opladningsstationer, i stil med benzinstationer, hvor man for et passende beløb kunne udskifte sit tomme batteri med et fuldt opladt batteri.

  16. Opladningen kan gøres markant lettere, hvis man har to batterier; ét man kører rundt med, og ét der står derhjemme og oplader. Man kunne også forestille sig opladningsstationer, i stil med benzinstationer, hvor man for et passende beløb kunne udskifte sit tomme batteri med et fuldt opladt batteri.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.