Dine penge skal ud ad vinduerne med det samme og i årevis frem i tiden.
Det er godt, der er så mange vinduer i de togvogne, ellers lod det sig ikke gøre. Både en togbane uden passagerer og en busrute, der kører op ad togbanen, skal have dine penge, og jo mindre, folk har brug for togene og busserne, jo flere penge skal de have. Køre skal de søreme, om de så skal køre tomme rundt, som det meste af den offentlige transport.
For nylig stod der i aviserne, at selv om busserne får et skatteyderbetalt tilskud på 0,50 kr/passagerkilometer og togene et skatteyderbetalt tilskud på 2,00 kr/passagerkilometer, vil kommunerne aldrig bare drømme om at nedlægge en lokalbane, for togene får det abnorme tilskud fra statskassen, og busserne får tilskuddene fra kommunerne.
 
 
http://www.berlingske.dk/article/20090219/danmark/90218139/

Join the Conversation

4 Comments

  1. Nu kunne man jo også starte med at give markedet helt frit og nedlægge persontransportrådet (der fastsætter høje priser som ikke generer DSB) og give konkurrencen fri.
    Alle statstilskud burde ophøre, fra et år til et andet, undtaget til ganske særlige tilfælde som færgefart til småøer.
    Samtidig kunne man momsfritage området, og i løbet af kort tid ville man finde ud af at der faktisk ville opstå langt flere og langt billigere transport.
    sonja Mikkelsen ødelagde jo de sidste rester af private vognmænd i landet, de blev udkonkurreret med skatteyderpenge, vi må have vendt udviklingen så der igen kommer private alternativer, og alle større byer burde have en egentlig busterminal, med privat international transport og fri konkurrence. I Berlin har de det, og alle andre lande, men i DK sidder Statan på monopolet.

  2. Nu kunne man jo også starte med at give markedet helt frit og nedlægge persontransportrådet (der fastsætter høje priser som ikke generer DSB) og give konkurrencen fri.
    Alle statstilskud burde ophøre, fra et år til et andet, undtaget til ganske særlige tilfælde som færgefart til småøer.
    Samtidig kunne man momsfritage området, og i løbet af kort tid ville man finde ud af at der faktisk ville opstå langt flere og langt billigere transport.
    sonja Mikkelsen ødelagde jo de sidste rester af private vognmænd i landet, de blev udkonkurreret med skatteyderpenge, vi må have vendt udviklingen så der igen kommer private alternativer, og alle større byer burde have en egentlig busterminal, med privat international transport og fri konkurrence. I Berlin har de det, og alle andre lande, men i DK sidder Statan på monopolet.

  3. Jeg er helt enig, Jimmi.
    I øvrigt har Arriva udregnet, at Arriva kan køre DSBs toglinier for 1/4 af, hvad DSB tager for det. Arriva kan endda leve af at sælge billetter til ½ af DSBs billetpriser og samtidig give afkald på statstilskuddet på 5 Gkr/år, som DSB får hvert år.
    Til oplysning kan det fortælles, at persontransport altid har været fritaget fra moms, altså også persontransport med taxi, fly og færger.

  4. Jeg er helt enig, Jimmi.
    I øvrigt har Arriva udregnet, at Arriva kan køre DSBs toglinier for 1/4 af, hvad DSB tager for det. Arriva kan endda leve af at sælge billetter til ½ af DSBs billetpriser og samtidig give afkald på statstilskuddet på 5 Gkr/år, som DSB får hvert år.
    Til oplysning kan det fortælles, at persontransport altid har været fritaget fra moms, altså også persontransport med taxi, fly og færger.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.