Så er Folkeskolen endnu engang dumpet i en stor, ny test.
Endda helt uden at teste nogetsomhelst.
Hele SYSTEMET kæmper for at holde hånden over Folkeskolens uduelighed. Testen blev vedtaget i 2005, og nu varer det mindst 5 år mere, før den bliver udført, fordi korrupte koryfæer har lavet afværgebureaukrati, forhalinger og lignende.
I den mellemliggende tid bliver skoleeleverne fortsat udsat for elendig klappe-kage-undervisning. Folkeskolen er i forvejen ved sidste PISA-undersøgelse nr. 19 blandt OECD-landene på trods af, at danske skatteydere betaler dobbelt så meget pr elev om året som gennemsnittet af EU-landene.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/01/07/074103.htm

Join the Conversation

18 Comments

  1. Når det er så svært at udvikle den test, kunne det jo også være, at det er fordi, det ikke kan lade sig gøre på den måde: udtrykke kompetencer numerisk.
    Man kunne også bare gå ud og se på tingene og bruge sin egen dømmekraft.

  2. Når det er så svært at udvikle den test, kunne det jo også være, at det er fordi, det ikke kan lade sig gøre på den måde: udtrykke kompetencer numerisk.
    Man kunne også bare gå ud og se på tingene og bruge sin egen dømmekraft.

  3. “….det ikke kan lade sig gøre på den måde: udtrykke kompetencer numerisk….”
    Det er vistnok lige det, Folkeskolen har gjort i mere end 100 år. Det kaldes karakterer.
    Nu er Folkeskolen selv blevet så dårlig, at det skal hemmeligholdes, hvor ringe den er.

  4. “….det ikke kan lade sig gøre på den måde: udtrykke kompetencer numerisk….”
    Det er vistnok lige det, Folkeskolen har gjort i mere end 100 år. Det kaldes karakterer.
    Nu er Folkeskolen selv blevet så dårlig, at det skal hemmeligholdes, hvor ringe den er.

  5. Skoleelever vil også gerne betragte karakterer som en form for løn. Men det gælder for både skolen og for arbejdsmarkedet, at løn og kompetence ikke er kongruente størrelse. Når rigspolitichefen bliver kommiteret til samme løn, er tallet næppe udtryk for hvad han kan. Det var bare et tilfældigt eksempel. Men tænk over, hvordan løndannelsen finder sted.
    I praksis svinger karaktergivningen voldsomt. Man kan sagtens give karakterer, når folk nu gerne vil have den. Men de siger ikke meget.

  6. Skoleelever vil også gerne betragte karakterer som en form for løn. Men det gælder for både skolen og for arbejdsmarkedet, at løn og kompetence ikke er kongruente størrelse. Når rigspolitichefen bliver kommiteret til samme løn, er tallet næppe udtryk for hvad han kan. Det var bare et tilfældigt eksempel. Men tænk over, hvordan løndannelsen finder sted.
    I praksis svinger karaktergivningen voldsomt. Man kan sagtens give karakterer, når folk nu gerne vil have den. Men de siger ikke meget.

  7. Den sidste oplysning er da mere interessant. Jeg har ikke noget imod tal, men det er jo kun et enkelt aspekt. F.eks. ved man, at de højeste karakterer til studentereksamen altid falder i Nordsjælland. Som tendens. Men det har jo faktisk ingen praktisk betydning.
    Den eneste vej frem er, at lærere, elever og forældrer interesserer sig aktivt for, hvad der foregår på den skole, de har tilknytning – for lederne gør ikke.
    Revolutionen begynder her, og så kan de stikke deres nationale tests skråt op, for der er kun et relevant spørgsmål: er den skole, vi har med at gøre sådan, som vi vil have, at den skal være.

  8. Den sidste oplysning er da mere interessant. Jeg har ikke noget imod tal, men det er jo kun et enkelt aspekt. F.eks. ved man, at de højeste karakterer til studentereksamen altid falder i Nordsjælland. Som tendens. Men det har jo faktisk ingen praktisk betydning.
    Den eneste vej frem er, at lærere, elever og forældrer interesserer sig aktivt for, hvad der foregår på den skole, de har tilknytning – for lederne gør ikke.
    Revolutionen begynder her, og så kan de stikke deres nationale tests skråt op, for der er kun et relevant spørgsmål: er den skole, vi har med at gøre sådan, som vi vil have, at den skal være.

  9. Løn påvirkes vist nok også af en del andre ting end kompetencer – mange steder kan man nok lettere læse anciennitet og alder ud af lønnen fremfor evner.

  10. Løn påvirkes vist nok også af en del andre ting end kompetencer – mange steder kan man nok lettere læse anciennitet og alder ud af lønnen fremfor evner.

  11. Løn påvirkes vist nok også af en del andre ting end kompetencer – mange steder kan man nok lettere læse anciennitet og alder ud af lønnen fremfor evner.

  12. Jeg kan nu godt lide, at folk kun kan blive f. eks. læge, elektriker, gas- & vandmester, pilot, skibsfører, ingeniør og mange andre uddannelser, hvis de består så og så mange procent af de afsluttende eksamener. Det er også godt, at resten forhindres i at få de ovennævne autorisationer.

  13. Jeg kan nu godt lide, at folk kun kan blive f. eks. læge, elektriker, gas- & vandmester, pilot, skibsfører, ingeniør og mange andre uddannelser, hvis de består så og så mange procent af de afsluttende eksamener. Det er også godt, at resten forhindres i at få de ovennævne autorisationer.

  14. Jeg kan nu godt lide, at folk kun kan blive f. eks. læge, elektriker, gas- & vandmester, pilot, skibsfører, ingeniør og mange andre uddannelser, hvis de består så og så mange procent af de afsluttende eksamener. Det er også godt, at resten forhindres i at få de ovennævne autorisationer.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.