Der er ingen grænser for, hvad staten kan, hvis man spørger Venstres EU-kandidat Morten Løkkegaard. Ikke blot var det i virkeligheden den amerikanske regering, der stod bag 9/11-angrebet. EU kan også sørge for, at vi betaler den “rigtige” pris på udenlandssamtaler: “Prisdannelsen på markedet fungerer jo reelt ikke, når man skal betale 28 kroner for at ringe hjem fra Italien.”
Hvis Morten Løkkegaard under sine mange ferier i Italien synes, at det er for dyrt for ham at ringe hjem, hvorfor sender han så ikke en mail i stedet? Eller bruger den online telefonservice Skype? Begge to udmærkede alternativer, som vel at mærke er blevet til takket være markedet, ikke EU.

Join the Conversation

25 Comments

  1. Problemet med taksterne er ikke prisen, men at det er ugennemskueligt. Du aner ikke hvad du betaler før at du får regningen.

  2. Problemet med taksterne er ikke prisen, men at det er ugennemskueligt. Du aner ikke hvad du betaler før at du får regningen.

  3. Gør man ikke? Sidst jeg var i Italien (sidste måned) fik jeg da en sms med takster på lokale og internationale opkald samt sms og info om hvor jeg kan finde yderligere takster. Den besked får jeg da hver gang, jeg bevæger mig til et andet EU-land.

  4. Gør man ikke? Sidst jeg var i Italien (sidste måned) fik jeg da en sms med takster på lokale og internationale opkald samt sms og info om hvor jeg kan finde yderligere takster. Den besked får jeg da hver gang, jeg bevæger mig til et andet EU-land.

  5. Læs også http://mises.org/story/3183 om hvorfor der ikke er nogen umiddelbare konsekvens af EU reguleringen, men at der på længe sigt vil være negative konsekvenser. (selvom jeg finder, at artiklen glemmer teleselskaber godt kan kompensere for den tabte indtjenning gennem prisstigninger (eller mindre end ellers prisfald) på andre områder, i stedet for at lade udstyr forfalde uden at afse penge til udskiftning)

  6. Læs også http://mises.org/story/3183 om hvorfor der ikke er nogen umiddelbare konsekvens af EU reguleringen, men at der på længe sigt vil være negative konsekvenser. (selvom jeg finder, at artiklen glemmer teleselskaber godt kan kompensere for den tabte indtjenning gennem prisstigninger (eller mindre end ellers prisfald) på andre områder, i stedet for at lade udstyr forfalde uden at afse penge til udskiftning)

  7. Problemet er vel også at man ikke kan vælge udbyder on-the_fly. I den forstand er det rigtigt at markedet ikke “virker”. Selvfølgelig kunne folk i yderste teori undersøge hvad taksterne er alle lande imellem for hver udbyder inden de køber abonnement, men det er ikke så realistisk.
    Jeg siger ikke at jeg nødvendigvis går ind for regulering, blot at det ikke skader at PRØVE at forstå baggrunden for andres holdninger.

  8. Problemet er vel også at man ikke kan vælge udbyder on-the_fly. I den forstand er det rigtigt at markedet ikke “virker”. Selvfølgelig kunne folk i yderste teori undersøge hvad taksterne er alle lande imellem for hver udbyder inden de køber abonnement, men det er ikke så realistisk.
    Jeg siger ikke at jeg nødvendigvis går ind for regulering, blot at det ikke skader at PRØVE at forstå baggrunden for andres holdninger.

  9. Markedet virker dog i den forstand, at der findes alternativer, såsom email og Skype. Hvis folk begyndte at bruge disse ydelser i stedet for at vente på, at EU kom springende med hjælp, ville der nok blive brødnid blandt de “grådige” telefonselskaber.

  10. Markedet virker dog i den forstand, at der findes alternativer, såsom email og Skype. Hvis folk begyndte at bruge disse ydelser i stedet for at vente på, at EU kom springende med hjælp, ville der nok blive brødnid blandt de “grådige” telefonselskaber.

  11. Ja eller folk sende en brevdue, der er så mange muligheder.
    Alt efter hvordan man ser på det, så “virker markedet ikke” når der ikke er konkurrence hvilket giver udslag i at salgspris er langt over kostpris. Jeg tror at kostpris er langt fra 28 kr for at ringe fra Italien.
    Hvis man er filosofisk liberal, så virker markedet blot der er frivillighed.
    Jeg kan se det fra begge vinkler.

  12. Ja eller folk sende en brevdue, der er så mange muligheder.
    Alt efter hvordan man ser på det, så “virker markedet ikke” når der ikke er konkurrence hvilket giver udslag i at salgspris er langt over kostpris. Jeg tror at kostpris er langt fra 28 kr for at ringe fra Italien.
    Hvis man er filosofisk liberal, så virker markedet blot der er frivillighed.
    Jeg kan se det fra begge vinkler.

  13. Skovgaard,
    Kommer du ikke lidt for langt ud med at sammenligne Skype med brevduer?
    Man kan sige, at der ikke er så skrap konkurrence på markedet. Spørgsmålet er så, hvordan man bedst løser det.
    Ved at lade EU fastsætte priserne for nogle på forhånd definerede ydelser – hvorefter telefonselskaberne erstatter dem med nogle mere komplicerede ydelser?
    Eller ved at opfordre forbrugerne til at bruge de ganske udmærkede alternativer, der faktisk findes på markedet, i stedet for per refleks bare at løfte røret, som de gør derhjemme?

  14. Skovgaard,
    Kommer du ikke lidt for langt ud med at sammenligne Skype med brevduer?
    Man kan sige, at der ikke er så skrap konkurrence på markedet. Spørgsmålet er så, hvordan man bedst løser det.
    Ved at lade EU fastsætte priserne for nogle på forhånd definerede ydelser – hvorefter telefonselskaberne erstatter dem med nogle mere komplicerede ydelser?
    Eller ved at opfordre forbrugerne til at bruge de ganske udmærkede alternativer, der faktisk findes på markedet, i stedet for per refleks bare at løfte røret, som de gør derhjemme?

  15. Skovgaard,
    Kommer du ikke lidt for langt ud med at sammenligne Skype med brevduer?
    Man kan sige, at der ikke er så skrap konkurrence på markedet. Spørgsmålet er så, hvordan man bedst løser det.
    Ved at lade EU fastsætte priserne for nogle på forhånd definerede ydelser – hvorefter telefonselskaberne erstatter dem med nogle mere komplicerede ydelser?
    Eller ved at opfordre forbrugerne til at bruge de ganske udmærkede alternativer, der faktisk findes på markedet, i stedet for per refleks bare at løfte røret, som de gør derhjemme?

  16. “Ved at lade EU fastsætte priserne for nogle på forhånd definerede ydelser – hvorefter telefonselskaberne erstatter dem med nogle mere komplicerede ydelser?”
    Ja det er en mulighed at det sker, men jeg er ikke helt overbevist, for det vil primært ske hvis de reelt ikke kan eksistere uden de indtægter og det vil primært ske hvis de kan skjule priserne på en anden måde.
    Hvordan forestiller du dig at de vil skjule priserne på anden måde?

  17. “Ved at lade EU fastsætte priserne for nogle på forhånd definerede ydelser – hvorefter telefonselskaberne erstatter dem med nogle mere komplicerede ydelser?”
    Ja det er en mulighed at det sker, men jeg er ikke helt overbevist, for det vil primært ske hvis de reelt ikke kan eksistere uden de indtægter og det vil primært ske hvis de kan skjule priserne på en anden måde.
    Hvordan forestiller du dig at de vil skjule priserne på anden måde?

  18. Allerede i dag sælger telefonfirmaerne “pakker”, hvor man f.eks. køber 500 sms’er og ubegrænset taletid til X kroner. Der kunne man jo forestille sig, at den eneste pakke, der indeholdt udenlandssamtaler, også indeholdt ubegrænset forbrug af mms’er og internetforbindelse, som man måske ikke har brug for, hvis man bare skal ringe hjem til moster Oda og fortælle om ferien i det italienske. Men tilstedeværelsen af disse dyre ydelser vil kunne bruges til at retfærdiggøre en høj pris.
    Andre, mere komplicerede tilbud vil kunne konstrueres af folk med bedre kendskab til telebranchen end jeg.

  19. Allerede i dag sælger telefonfirmaerne “pakker”, hvor man f.eks. køber 500 sms’er og ubegrænset taletid til X kroner. Der kunne man jo forestille sig, at den eneste pakke, der indeholdt udenlandssamtaler, også indeholdt ubegrænset forbrug af mms’er og internetforbindelse, som man måske ikke har brug for, hvis man bare skal ringe hjem til moster Oda og fortælle om ferien i det italienske. Men tilstedeværelsen af disse dyre ydelser vil kunne bruges til at retfærdiggøre en høj pris.
    Andre, mere komplicerede tilbud vil kunne konstrueres af folk med bedre kendskab til telebranchen end jeg.

  20. Allerede i dag sælger telefonfirmaerne “pakker”, hvor man f.eks. køber 500 sms’er og ubegrænset taletid til X kroner. Der kunne man jo forestille sig, at den eneste pakke, der indeholdt udenlandssamtaler, også indeholdt ubegrænset forbrug af mms’er og internetforbindelse, som man måske ikke har brug for, hvis man bare skal ringe hjem til moster Oda og fortælle om ferien i det italienske. Men tilstedeværelsen af disse dyre ydelser vil kunne bruges til at retfærdiggøre en høj pris.
    Andre, mere komplicerede tilbud vil kunne konstrueres af folk med bedre kendskab til telebranchen end jeg.

  21. Allerede i dag sælger telefonfirmaerne “pakker”, hvor man f.eks. køber 500 sms’er og ubegrænset taletid til X kroner. Der kunne man jo forestille sig, at den eneste pakke, der indeholdt udenlandssamtaler, også indeholdt ubegrænset forbrug af mms’er og internetforbindelse, som man måske ikke har brug for, hvis man bare skal ringe hjem til moster Oda og fortælle om ferien i det italienske. Men tilstedeværelsen af disse dyre ydelser vil kunne bruges til at retfærdiggøre en høj pris.
    Andre, mere komplicerede tilbud vil kunne konstrueres af folk med bedre kendskab til telebranchen end jeg.

  22. Ante EU: 28 kr. / min.
    Post EU: 4,5 kr. / min.
    Antal teleselskaber som ikke længere tilbyder udlandstelefoni pga. prisloftet: 0.
    Wauw for et dygtigt marked. Det ville selvfølgelig have sket af sig selv i løbet af 50 år fordi alle rendte ind på netcafe og sendte mails – det er nemlig det samme som at telefonere. Hvorfor gjorde folk så ikke det dengang? Fordi det ikke er det samme – forbrugernes adfærd definerer substitutter – ikke lommefilosofiske bananøkonomer.

  23. Ante EU: 28 kr. / min.
    Post EU: 4,5 kr. / min.
    Antal teleselskaber som ikke længere tilbyder udlandstelefoni pga. prisloftet: 0.
    Wauw for et dygtigt marked. Det ville selvfølgelig have sket af sig selv i løbet af 50 år fordi alle rendte ind på netcafe og sendte mails – det er nemlig det samme som at telefonere. Hvorfor gjorde folk så ikke det dengang? Fordi det ikke er det samme – forbrugernes adfærd definerer substitutter – ikke lommefilosofiske bananøkonomer.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.