Connies og Larses tog er bare det rigtige. Kollektiv transport er det bedste. Det ved vi jo.
Bilerne tager sig af 80% af persontransporten, togene tager sig af 8%.
Der er altså 10 gange så mange mennesker, der kører i bil, som der er togpassagerer.
Busser i rute kører 4%, og turistbusser sørger for 4% af persontransporten. Sko, cykler, skibe, rulleskøjter, kængurustylter, skateboards, taxier og fly deler de sidste 4%, altsammen målt i passagerkilometer.
Nu vil Lars have, at 25% af bilpassagererne skal op i togene. Jamen, hurra for det. Det betyder, at der skal være 3 gange så mange mennesker i togene i myldretiderne som i dag.
Og hvordan er det lige, DSB tager imod disse 300 millioner nye årlige rejsende? Jo, for at imødekomme de mange nye kunder, har DSBs kontroltosser indført “Nultolerance” for billetsnydere. En billetsnyder er altså en bilist, der ikke lige kan finde ud af DSBs takster. At det f. eks. koster 2 stempler den ene vej og 3 stempler den anden vej. Disse nye passagerer er der “Nultolerance” for. Det er passagerer, der stempler billetten i en fastfrossen stempelautomat, der gik fast kl. 05:30, så bilisten skal betale bøde, for han gik jo ikke ud og stillede sig i kø ved billetlugen kl. 07:55 – 08:45 sammen med de 200 andre for at få en ny billet, han skulle jo på noget, der hedder arbejde, så han tog toget. Det kan være kernekunderne – pendlerne – der køber et nyt togkort, og når DSBs stationspersonale bytter rundt på kundernes stamkortnumre, stemmer de ikke med abonnementskortnummeret. Så har pendleren jo bedraget og får derfor en bøde, hvad ellers? Det er bare så naturligt for DSBs kontroltumper.
Og hvordan er det så med bøderne? Jo, for at byde disse 300 millioner nye, årlige rejsende velkommen, har DSBs produktudviklingsafdeling lige sat bøderne op med 25% til 750 kr. Hvad får passagererne så til gengæld?
De får det her:
http://www.sj-nyheder.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080916/SIDSTE_NYT/790089969/-1/FRONTPAGE
“»Da uddannelsen overgik til det offentlige, kom der en regel, der hed, at der mindst skulle være 16 personer på et hold, for at det kunne oprettes. Den regel gjorde, at mange hold blev aflyst, og det kan mærkes nu,« siger han og kritiserer samtidig, at den ene af de to skoler ligger i Tønder, som mange ikke er villige til at rejse til – især ikke folk fra hovedstadsområdet, og det er ellers her, der er stor mangel på lokoførere til S-tog.”
Det er da lidt pudsigt, hva? Da uddannelsen gik fra det private til det offentlige, faldt det hele fra hinanden.
“»Da uddannelsen overgik til det offentlige, kom der en regel, der hed, at der mindst skulle være 16 personer på et hold, for at det kunne oprettes. Den regel gjorde, at mange hold blev aflyst, og det kan mærkes nu,« siger han og kritiserer samtidig, at den ene af de to skoler ligger i Tønder, som mange ikke er villige til at rejse til – især ikke folk fra hovedstadsområdet, og det er ellers her, der er stor mangel på lokoførere til S-tog.”
Det er da lidt pudsigt, hva? Da uddannelsen gik fra det private til det offentlige, faldt det hele fra hinanden.
Det er temmeligt åndet, ja. Men vi kan forhåbentlig blive enige om at problemet først og fremmest er at DSB bliver trukket ned af rester fra de gamle monopoltilstande, og at det offentlige er håbløst til at drive transportvirksomheder og til at uddanne personale. Det er ikke at sidestille med at være medlem af Kommunistisk Arbejderkreds at tage toget og og heroisk og Ayn Randsk at være bilist. Der er en tendens i liberal retorik til lidt blindt at hylde Citroen Xantia-cowboys, og det er sådan set en skam.
Det er temmeligt åndet, ja. Men vi kan forhåbentlig blive enige om at problemet først og fremmest er at DSB bliver trukket ned af rester fra de gamle monopoltilstande, og at det offentlige er håbløst til at drive transportvirksomheder og til at uddanne personale. Det er ikke at sidestille med at være medlem af Kommunistisk Arbejderkreds at tage toget og og heroisk og Ayn Randsk at være bilist. Der er en tendens i liberal retorik til lidt blindt at hylde Citroen Xantia-cowboys, og det er sådan set en skam.
Hej, Lars.
Der er ikke nogen hyldest til bilkørsel i dette. De fleste togpassagerer kører til og fra stationerne i bil. Derimod må man have lov at undre sig over ministre, der kommer med udsagn om, at 25% af bilisterne skal over i togene hurtigst muligt, når det for det første ikke kan lade sig gøre at presse flere folk ind i togene mellem Roskilde og Kbh H. Det kan helle ikke lade sig gøre at køre flere tog i myldretiderne på den strækning.
For det andet er DSB det mest kundefjendske idiotforetagende, man kan tænke sig.
Anstændigvis skal politikerne da ikke tvinge bilisterne til at blive udsat for den beskidte behandling, DSB rutinemæssigt giver de rejsende. DSB ejer jo som bekendt ikke evnen til at indkøbe nye tog, selv om DSB får 8 år og 5 Gkr til det. Nu kan DSB så heller ikke køre med de gamle tog, DSB har, fordi DSB ikke kan se bare ½ år frem i tiden og uddanne tilstrækkeligt med personale
Hvis det var Arriva, der opførte sig sådan, og endda bedrog med lønsumsafgiften på 100 Mkr/år, var Arriva helt rimeligt blevet sat fra bestillingen for længst.
DSBs fagforeninger har dog meddelt, at i så fald skal de 8.700 udueligheder have 12 Gkr for at lave ingenting i mange år, fordi de er statstjenestemænd.
DSB hører til på Frilandsmuseet.
Hej, Lars.
Der er ikke nogen hyldest til bilkørsel i dette. De fleste togpassagerer kører til og fra stationerne i bil. Derimod må man have lov at undre sig over ministre, der kommer med udsagn om, at 25% af bilisterne skal over i togene hurtigst muligt, når det for det første ikke kan lade sig gøre at presse flere folk ind i togene mellem Roskilde og Kbh H. Det kan helle ikke lade sig gøre at køre flere tog i myldretiderne på den strækning.
For det andet er DSB det mest kundefjendske idiotforetagende, man kan tænke sig.
Anstændigvis skal politikerne da ikke tvinge bilisterne til at blive udsat for den beskidte behandling, DSB rutinemæssigt giver de rejsende. DSB ejer jo som bekendt ikke evnen til at indkøbe nye tog, selv om DSB får 8 år og 5 Gkr til det. Nu kan DSB så heller ikke køre med de gamle tog, DSB har, fordi DSB ikke kan se bare ½ år frem i tiden og uddanne tilstrækkeligt med personale
Hvis det var Arriva, der opførte sig sådan, og endda bedrog med lønsumsafgiften på 100 Mkr/år, var Arriva helt rimeligt blevet sat fra bestillingen for længst.
DSBs fagforeninger har dog meddelt, at i så fald skal de 8.700 udueligheder have 12 Gkr for at lave ingenting i mange år, fordi de er statstjenestemænd.
DSB hører til på Frilandsmuseet.
Selv en forhærdet togpendlerklubformand giver op i kampen mod DSB og vælger at køre i bil.
Det siger vist alt om DSB:
http://www.folketidende.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080917/GULDBORGSUND/74675707
Selv en forhærdet togpendlerklubformand giver op i kampen mod DSB og vælger at køre i bil.
Det siger vist alt om DSB:
http://www.folketidende.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080917/GULDBORGSUND/74675707