Det er en politik jeg selv og den overvejende del af læserne er et produkt af. Og uden at jeg skal gøre mig selv til et viljeløst offer for den førte politik, tror jeg, at jeg fagligt ville have været meget stærkere såfremt uddannelsessystemet havde belønnet flid og fagligt fokus, frem for hjemmebagte boller, rundbordssnak og akustisk guitar. Ja, faktisk mestrer jeg de tre sidste ting meget bedre end de to første.
Vores gode kammerat Anders havde jo ellers bebudet at uddannelse, forskning og den slags ting skulle være Danmarks fremtid. Og de initiativer der foreløbig er fremkommet (i mangel af en privatisering af uddannelsessystemet) er jo såmænd også lovende nok.
Første initiativ var en afskaffelse af 10’ende klasse og oprettelsen af en ungdomsklasse i stedet. Blandt de mange fjumreår man som studerende har mulighed for at tage, er 10’ende klasse en af de værste. Det er totalt spild af tid og det vidner karaktergennemsnittet jo i høj grad også om. Nu er forslaget så blevet skudt ned – nok navnlig pga. efterskolernes effektive pressemaskineri. Og ja, det er da en god ting at gå på efterskole (Jeg har faktisk selv gået på en – det var der, jeg lærte at spille på akustisk guitar og på den måde blev et fuldendt produkt af det danske uddannelsessystem). Men, der er ingen Jellingestene hvori der står skrevet, at man skal tage 10’ende klasse på efterskole. Man kan sagtens vælge at tage 8. eller 9. klasse i stedet.
Men, resultatet af reformen af 10’ende fjumreår er altså foreløbig at det forbliver.
Måske er der mere held med at afskaffe gruppeeksamenerne? Det er jo en fattig måde at gå til eksamen på, hvor man som dygtig elev måske ikke bliver hørt, eller hvor man som dårlig elev ikke får sin ”belønning”. I grunden en god måde at skubbe markedsmekanismen af vejen på, hvis nogen kan se den parallel.
Holder regeringens forslag her? Foreløbig kan de universitetsstuderende i hvert fald konstatere at man belønnes, hvis man protesterer – det ved de jo fra efterskolerne. De har så valgt at besætte RUC, hvilket måske ikke har helt samme effekt på Venstres Folketingsgruppe som efterskolernes underskriftsindsamling, men meget vel kan skabe så meget røre, at også dette forslag løber ud i sandet.
Hvordan reder vi så Danmarks ungdom fra det forfald, statens skoler leder imod? Gør som Københavnerne – send dem på privatskole. Selv Enhedslistens tidligere skoleborgmester Per Bregengaard sender sine børn til kapitalens skolealter. Dernæst så undlad at sende dine børn på efterskole. Send dem i stedet på High School i USA, Australien, England, Tyskland osv. Og vil du undgå at dine børn ender som besættere, fordi de ikke kan blive eksamineret i grupper, så send dem til et udenlandsk universitet i stedet. De er meget bedre, og der findes legater og fonde man kan søge, ud over, hvad man kan presse af den danske stat.
Det gælder vores børns fremtid!