Tosprogede elever er en berigelse. Det skaber et højere niveau, at der undervises i flere modersmål. Alle har noget ud af det. Skatteyderne. Lærerne. Eleverne. Per Bregengaard, Københavns ufejlbarlige skole/uddannelsesborgmester. I forbindelse med nyheden om, at 50% af eleverne dumper på tre af kommunens skoler tilføjer han ”Det er skoler med mange tosprogede elever, og hvor forældrene ikke har meget uddannelse i bagagen.”
Man undrer sig over en række ting. For det første skulle de tosprogede elever være sådan en god ting. For det andet er skolen og ikke hjemmet et uddannelsessted. For det tredje, at Per Bregengaard stadig er i en position, hvor han kan udtale sig som skoleborgmester.
Der er tre ting, Københavnerne skal gøre for at forbedre deres kraftigt subsidierede taberby. For det første skal de tillade hinanden frit valg mellem Folkeskolen og enhver anden form for undervisning, så Folkeskolen ikke har økonomisk forrang. For det andet skal de indse, at lige børn leger bedst. Det er de færreste, der tager venner med sig fra folkeskolen. Ganske enkelt fordi, man ikke har noget tilfælles med sine klassekammerater, når der konstant laves socialistiske eksperimenter med børnene og føres Volkserziehungspolitik i stedet for uddannelsespolitik. Det er også ydmygende for de kvikke elever at skulle underlægges sinker og for sinkerne er det ydmygende at blive målt op imod de kvikkeste. For det tredje skal de reagere på, at Per Bregengaard er den største, mest inkompetente hykler blandt de moderne grever og baroner i vores samfund.
Jeg forventer naturligvis ikke, at københavnerne følger disse råd. Flere ressourcer til Folkeskolen og krav om større engagement fra forældrene vil sikkert blive fremsat som løsninger på Folkeskolens masseproduktion af regneblinde mennesker. Indtil videre har Niels Egelund, institutleder på Danmarks pædagogiske universitet, foreslået tvungen vuggestue. For at sprogstimulere børnene naturligvis. Jah, man homogeniserer jo mælk. Så hvorfor ikke børn.