Taxipriserne ændres

Når man taler om priserne i Danmark, er det godt altid at have linket til retsinfo klar før man begynder at ævle og kævle om, hvad ligegyldig og ofte højredrejet økonomisk teori siger. Taxiloven er sagen. Det er her vi indretter vores virkelighed, hvad angår taxikørsel. Vi bestemmer på demokratisk vis alt fra antallet af […]

Når man taler om priserne i Danmark, er det godt altid at have linket til retsinfo klar før man begynder at ævle og kævle om, hvad ligegyldig og ofte højredrejet økonomisk teori siger. Taxiloven er sagen. Det er her vi indretter vores virkelighed, hvad angår taxikørsel. Vi bestemmer på demokratisk vis alt fra antallet af taxaer til pris og egenskaber ved taxaerne.

Nu har vort store og køre Taxinævn i Storkøbenhavn besluttet, at prisen på en opsamling skal være 19 kroner og prisen på en bestilling skal være 32 kroner. Det vil ramme de svageste hårdest, siger samfundsbevidste kritikere. Derfor er prisændringen indklaget til trafikministeren, som må tage affære og styre priserne bedre, så netop de rigtige priser fastsættes.

Hvordan finder vi den rigtige pris for en taxatur? Måske skulle et ekspertudvalg bestående af vognmænd, chauffører, politikere og samfundsbevidste kunstnere bestemme det. Hvordan finder man priser, mængde og egenskaber på andre områder? Forhåbentlig med hjælp fra eksperter.

En af mine bekendte sagde helt stupidt forleden til mig: Jamen, jeg kan da bare sætte et taxiskilt i min forrude og køre taxa. Dertil skreg jeg naturligvis: Nej, det kan du i hvert fald ikke! Du kan lige prøve. Sæt dig ned og se TV. Det ville jo gøre alle de andre arbejdsløse og ramme de svageste hårdest.

Politikerne har styr på dette område. Den markedskapitalistiske kasinoøkonomi er under kontrol. Men her kommer det afgørende spørgsmål, som tilsyneladende overser: Hvad gør vi med den uhæmmede globalisering? Hvad hvis nu, der kommer billige taxaer ind over grænserne og gør os alle arbejdsløse? Det vil ramme de svageste hårdest.

Vi er nød til at straffe frie erhverv og frihandel, og lave nøjagtig lovgivning for al produktion og handel mellem folk. Hvis danskere handlede frit med fx tyskere ville alle i begge lande jo straks blive arbejdsløse. Alle mulige produkter ville konkurrere med hinanden helt uhæmmet og udviklingen ville være udenfor demokratisk kontrol, overladt til forbrugere, producenter og med alt, hvad dertil hører.

Lov om taxikørsel
Det er heldigvis under demokratisk kontrol

Lov om registreringsafgift Se § 6

Bekendtgørelse om motorkøretøjer Du må ikke køre taxa med din egen bil.

Der findes derudover en lang række detailforeskrifter for køretøjers indretning. Herunder hyrevognes indretning.

You may also like

0 comments

Sign In

Reset Your Password