Hyldest til Helmut Maucher

Sammen med direktører som Anthony J.F. O’Reilly (H.J. Heinz Co) og John Bryan (Sara Lee), hører den tidligere Nestlé-direktør Helmut Maucher til blandt legenderne i fødevarebranchen. Da Maucher trådte tilbage fra posten som bestyrelsesformand hos den schweiziske Nestlé-koncern sidste år, var det efter 19 succesrige år i selskabet – her af de 16 som direktør […]

Sammen med direktører som Anthony J.F. O’Reilly (H.J. Heinz Co) og John Bryan (Sara Lee), hører den tidligere Nestlé-direktør Helmut Maucher til blandt legenderne i fødevarebranchen.

Da Maucher trådte tilbage fra posten som bestyrelsesformand hos den schweiziske Nestlé-koncern sidste år, var det efter 19 succesrige år i selskabet – her af de 16 som direktør og de sidste tre som bestyrelsesformand.

Maucher gjorde Nestlé til en af verdens mest succesrige virksomheder med en række spektakulære brands og en velsmurt global marketingsmaskine. Baggrunden for hans succes er, at han satte stræben efter profit i højsædet, reducerede selskabets afhængighed af Nescafé pulverkaffe-mærket, og gennemførte et aggressivt udvidelsesprogram, der totalt omformede Nestlé.

Som direktør har han haft ansvaret for 250 opkøb til en samlet værdi af 250 mia. kr., og frasalg af Nestlé-virksomheder til en værdi af 56 mia. kr. Blandt hans mest legendariske handler findes opkøbene af den italienske pastaproducent Buitoni, det franske mineralvandsfirma Perrier og dyrefoderselskabet Alpo.

Den tyskfødte Maucher startede i 1948 på gulvet i Nestlé i den samme fabrik, som hans far havde arbejdet i. Da han i 1982 overtog kontrollen med Nestlé, var det en virksomhed i krise – i 1980 tjente selskabet mindre end det havde gjort ni år tidligere. Forretningsgangene var præget af bureaukrati – det tog tre ledelsesniveauer at godkende og udsende en pressemeddelelse.

Langsomt begyndte Maucher at genopbygge det gamle selskab, der var blevet grundlagt af farmaceuten Henri Nestlé i 1867. I sin tid på direktørposten voksede selskabets overskud fra 3,5 mia. kr. til 16,5 mia. kr., mens markedsværdien voksede fra 40 mia. kr. til omkring 350 mia. kr.

Politisk har Maucher skabt vrede med sine udtalelser om “Wohlstandsmüll” (velfærdsaffald) – det vil sige mennesker, hvis manglende vilje til at arbejde, gør dem til en byrde for samfundet. Samtidig har han gennem personlige donationer engageret sig i forsvaret for den tidligere tyske kansler Helmut Kohl ved at betale den konservative politikers advokatomkostninger i forbindelse med skandalen om kampagnepenge til de Kristne Demokrater i 2000.

Dertil kommer, at han har fornærmet mange venstreorienterede ved at understrege at iværksætterens moralske ansvar begrænser sig til at overholde loven og forfølge den størst mulige profit. Som Maucher selv skriver i sit arbejdspapir “Entreprenørens rolle og ansvar i fremtiden”: “[…] en virksomhed opnår dens legitimitet ved at tilbyde produkter, der succesfuldt konkurrerer på markedet pga. deres kvalitet, service, forskellighed og pris. Profitten tillader virksomheden at aflønne den investerede kapital og sikre virksomhedens fortsatte eksistens og dens udvikling på langt sigt. Dette er, mine damer og herrer, entreprenørens vigtigste moralske og etiske ansvar.”

Der kan ikke være tvivl om, at Maucher hører til blandt de få store europæiske erhvervsledere, der har kunne tage konkurrencen op med deres amerikanske kollegaer. Takket være Maucher er Nestlé i dag verdens førende producent af fødevarer. Takket være Maucher er verden i dag beriget med 8.500 forskellige Nestlé-produkter. Takket være Maucher er 230.000 mennesker i dag beskæftiget i Nestlé-virksomheder verden over. Det kan vist kaldes socialt ansvar.

You may also like

0 comments

Sign In

Reset Your Password