Nyhed, nyt, for første gang i Danmark, en enestående chance, chock pris, super pris, super tilbud, søde meloner, friske jordbær.
Vi kender det – annoncer og prisskilte. Og vi ved det er bullshit, for hvem har hørt om det modsatte? Ting vi altid har haft, vi har haft det et stykke tid, du kan også købe varen i morgen, middelpris, sure meloner og gamle jordbær. Testen er, at hvis vi falsificerer udsagnet og det nye ikke giver mening, giver det oprindelige udsagn heller ikke mening.
Ikke så meget desto mindre læste jeg på Ekstra Bladet om en dildoproducent der havde fået ørerne i maskinen i Skats system fordi han havde fået en beskeden vareprøve fra Hong Kong. Egentlig ville jeg have skrevet om det, til jeg så Skats svar til artiklen:
– Men vi er naturligvis villige til at se på sagen
– og invitere kunden [min fremhævning], så vi kan får klarhed over, om noget er gået galt. For det er ikke typisk, at vi går så forskelligt af hinanden, siger han [Skats repræsentant].
Og så kom jeg i tanke om at jeg aldrig har set nogen pointere det newspeak Skat forsøger at komme omkring dem selv. Nu kalder de skatteborgerne for “kunder”, Skat kalder sig selv for en virksomhed og en koncern (der står koncern på forsiden af Skats hjemmeside), og der bliver snakket om kundecentre osv. Tror de virkelig vi vil betale skat med glæde og undlade at snyde hvis de kalder os for kunder? Hvilke andre steder end i statens system kan jeg blive kaldt for kunde, uden at have muligheden for ikke at købe produktet?
Hvad om man gjorde det samme i fængselssystemet? “Ja, det er så vores kunde Louise Lauersen. Hun har været kunde hos os i 14 måneder nu“. Det lyder jo fuldstændigt absurd. Eller hvad med folk på psykiatriske hospitaler? Eller hvad med licenskontoret? Jeg ville i hvert fald blive gal hvis de tillod sig at skrive til mig og til og med kalde mig for kunde, selvom jeg ikke ønsker deres produkt.
Skat er ikke en virksomhed og skatteborgerne er ikke kunder og embedsmændene de har ansat er hverken kunderådgivere eller sælgere. Skat er en statslig institution til formål at opkræve penge til statens drift. Og dets ansatte er ikke – ligesom bankrådgivere heller ikke er det – rådgivere. For de er ikke uvildige – de repræsenterer staten (altså Skats ansatte selvfølgelig). Og de repræsenterer den stærke part. At bilde de ansatte og skatteborgerne noget andet ind er Bullshit!
Ja, og ved parkeringspladserne ved det lokale Skattecenter er der et skilt, hvor der står “kundeparkering”. Og sender man mail til skat risikerer man, at få en mail tilbage hvor man anmodes om at deltage i deres kundetilfredshedsundersøgelse. Der er simpelthen tale om gennemført Bullshit. Tænk hvis den italienske mafia havde den frækhed at gennemføre en kundetilfredshedsundersøgelse blandt lokal pizzabagere og andre, som betaler beskyttelsespange?
Og det hele bliver næsten endnu mere absurd når man ser SKAT gerne omtale sine kontrolaktioner og hvormange ekstra penge, der derved er kommet i statskassen. De taler om det på samme måde, som hvis der var tale om produktivt arbejde. Tænk hvis Hells Angels gjorde det samme: “Forbedret opfølgning på dummebøder giver 25 mio. kr.”
Og så lige en ting mere. Jeg har bemærket at SKAT har noget, de kalder kompetencecentre (f.eks. er der et kompetencecenter for bilafgifter). Men det er vel også ret så selvmodsigende, er det ikke? For en forudsætning for et kompetencecenter må vel være kompetente medarbejdere. Men helt ærligt. Et medarbejder, der finder mening i at arbejde med at afpresse produktive danskere deres hårdt tjente penge kan da på ingen måde være et kompetent mennesker. Jeg har i hverttilfælde svært ved at se det.
Ja, og ved parkeringspladserne ved det lokale Skattecenter er der et skilt, hvor der står “kundeparkering”. Og sender man mail til skat risikerer man, at få en mail tilbage hvor man anmodes om at deltage i deres kundetilfredshedsundersøgelse. Der er simpelthen tale om gennemført Bullshit. Tænk hvis den italienske mafia havde den frækhed at gennemføre en kundetilfredshedsundersøgelse blandt lokal pizzabagere og andre, som betaler beskyttelsespange?
Og det hele bliver næsten endnu mere absurd når man ser SKAT gerne omtale sine kontrolaktioner og hvormange ekstra penge, der derved er kommet i statskassen. De taler om det på samme måde, som hvis der var tale om produktivt arbejde. Tænk hvis Hells Angels gjorde det samme: “Forbedret opfølgning på dummebøder giver 25 mio. kr.”
Og så lige en ting mere. Jeg har bemærket at SKAT har noget, de kalder kompetencecentre (f.eks. er der et kompetencecenter for bilafgifter). Men det er vel også ret så selvmodsigende, er det ikke? For en forudsætning for et kompetencecenter må vel være kompetente medarbejdere. Men helt ærligt. Et medarbejder, der finder mening i at arbejde med at afpresse produktive danskere deres hårdt tjente penge kan da på ingen måde være et kompetent mennesker. Jeg har i hverttilfælde svært ved at se det.
Og inde på “om koncernen” står der:
“Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor”
HAHA, retfærdig!!!!
“Vi tager udgangspunkt i borgernes og virksomhedernes behov, det er både de og vi bedst tjent med.”
Nå, men jeg tror at deres behov er ikke at blive besjålet!
“Vi løser opgaverne på den mest hensigtsmæssige måde. Vi går foran i opbygningen af fremtidens offentlige sektor.”
I skal ikke opbygge noget som helst. I skal stjæle de penge, som politikerne siger til jer I skal stjæle.
Møgsvin!
Og inde på “om koncernen” står der:
“Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor”
HAHA, retfærdig!!!!
“Vi tager udgangspunkt i borgernes og virksomhedernes behov, det er både de og vi bedst tjent med.”
Nå, men jeg tror at deres behov er ikke at blive besjålet!
“Vi løser opgaverne på den mest hensigtsmæssige måde. Vi går foran i opbygningen af fremtidens offentlige sektor.”
I skal ikke opbygge noget som helst. I skal stjæle de penge, som politikerne siger til jer I skal stjæle.
Møgsvin!