Det har altid undret mig, at folk der hader biler, vælger at bosætte sig i en hovedstad. Jeg tror ikke, at det vil gavne nogen at forbyde alt trafik i København. Medmindre ens mål selvfølgelig er at skabe en by uden dynamik og liv.
Som Peter AG siger til Weekendavisen: »Nørrebrogade næsten uden biler føles som Skjern i 1950erne,«
Hvorfor flytter Klaus Bondam og co egentlig ikke til Skjern? Måske de kan få fred og ro der.
“Det har altid undret mig, at folk der hader biler, vælger at bosætte sig i en hovedstad”
Mja, det ved jeg strengt taget ikke. Nu er jeg ikke alene en jyderøv, men jeg har heller ikke kørekort, men så vidt jeg kan deducere mig frem til er en bil i langt højere grad en nødvendighed og nyttig, hvis man bor på vestkysten og der er fem kilometer til nærmeste indkøbsmulighed, eller hvis man er sælger og rejser fra, say, Frederikshavn til Silkeborg – hvor motorveje er en stor hjælp.
I København (eller andre byer) er der faktisk ikke ret langt mellem tingene. Og der går busser og tog (med mindre det lykkes Abel at få dem forbudt), der gør at man kan komme fra et sted til et andet uden at døje med de problemer der gør en storby et ekstremt uhensigtsmæssigt sted at køre bil. Der er meget få parkeringspladser, fordi der kun er lidt plads, og den plads der er, derfor er dyr. (Så i et libertariansk samfund vil man også skulle betale for parkeringen). Trafikken bevæger sig mange steder uendeligt langsom pga vejarbejde, fodgængere, cyklister, PMF-demonstrationer, og alle de andre biler – tænk også på de daglige, lange, stillestående køer ved indfladsvejene til København. De bliver plgtskyldigt rapporteret på TV2 News, men burde ikke kunne overraske dem der sidder og triller tommelfingre HVER dag. Og der er ikke nogen steder, hvor man kan sparke sømmet i bund på sin toptunede Opel med spoilere (med mindre man tager chancen, og ikke har så meget imod at meje en pensionist ned). Det kan man ude på landet.
Jeg har ingen ambitioner om at forbyde noget som helst, men i mine øjne er spørgsmålet hvorfor folk der elsker biler vælger at bosætte sig i en hovedstad.
“Det har altid undret mig, at folk der hader biler, vælger at bosætte sig i en hovedstad”
Mja, det ved jeg strengt taget ikke. Nu er jeg ikke alene en jyderøv, men jeg har heller ikke kørekort, men så vidt jeg kan deducere mig frem til er en bil i langt højere grad en nødvendighed og nyttig, hvis man bor på vestkysten og der er fem kilometer til nærmeste indkøbsmulighed, eller hvis man er sælger og rejser fra, say, Frederikshavn til Silkeborg – hvor motorveje er en stor hjælp.
I København (eller andre byer) er der faktisk ikke ret langt mellem tingene. Og der går busser og tog (med mindre det lykkes Abel at få dem forbudt), der gør at man kan komme fra et sted til et andet uden at døje med de problemer der gør en storby et ekstremt uhensigtsmæssigt sted at køre bil. Der er meget få parkeringspladser, fordi der kun er lidt plads, og den plads der er, derfor er dyr. (Så i et libertariansk samfund vil man også skulle betale for parkeringen). Trafikken bevæger sig mange steder uendeligt langsom pga vejarbejde, fodgængere, cyklister, PMF-demonstrationer, og alle de andre biler – tænk også på de daglige, lange, stillestående køer ved indfladsvejene til København. De bliver plgtskyldigt rapporteret på TV2 News, men burde ikke kunne overraske dem der sidder og triller tommelfingre HVER dag. Og der er ikke nogen steder, hvor man kan sparke sømmet i bund på sin toptunede Opel med spoilere (med mindre man tager chancen, og ikke har så meget imod at meje en pensionist ned). Det kan man ude på landet.
Jeg har ingen ambitioner om at forbyde noget som helst, men i mine øjne er spørgsmålet hvorfor folk der elsker biler vælger at bosætte sig i en hovedstad.
“I København (eller andre byer) er der faktisk ikke ret langt mellem tingene. ”
Hvis man bor vest for Roskilde og arbejder i Kbh, så er der langt. og off. transport er ikke et reelt alternativ.
“I København (eller andre byer) er der faktisk ikke ret langt mellem tingene. ”
Hvis man bor vest for Roskilde og arbejder i Kbh, så er der langt. og off. transport er ikke et reelt alternativ.
@ Lars
Jeg synes det er et godt indspark du kommer med – og god humor.
Men, hvis man vil omkring i København er S-tog, Metro og Busser faktisk ikke tilstrækkeligt, medmindre du altid skal det samme sted hen på den samme strækning.
Så snart du skal til at skifte en eller to gange er det hurtigere at køre i bil eller tage en taxa.
Med det in mente så er der jo faktisk også en grund til mange anskaffer sig en bil – det er ikke kun for spoilernes skyld.
Og det kan godt være dem der pendler ind til København sidder og triller tommelfingre i bilkøerne. Men, det er fordi alternativet (som Skovgaard også er inde på) er enten at stå og vente på perronen på forsinkede toge, man kun kan komme med en gang i timen eller i perioder hver anden, at man skal skifte en gang eller mere. Så tager det lige så langt tid som det tager at sidde i en bilkø.
Selvom politikerne regulerer det bedste de har lært, så har den usynlige hånd trods alt stadig en indflydelse 🙂
@ Lars
Jeg synes det er et godt indspark du kommer med – og god humor.
Men, hvis man vil omkring i København er S-tog, Metro og Busser faktisk ikke tilstrækkeligt, medmindre du altid skal det samme sted hen på den samme strækning.
Så snart du skal til at skifte en eller to gange er det hurtigere at køre i bil eller tage en taxa.
Med det in mente så er der jo faktisk også en grund til mange anskaffer sig en bil – det er ikke kun for spoilernes skyld.
Og det kan godt være dem der pendler ind til København sidder og triller tommelfingre i bilkøerne. Men, det er fordi alternativet (som Skovgaard også er inde på) er enten at stå og vente på perronen på forsinkede toge, man kun kan komme med en gang i timen eller i perioder hver anden, at man skal skifte en gang eller mere. Så tager det lige så langt tid som det tager at sidde i en bilkø.
Selvom politikerne regulerer det bedste de har lært, så har den usynlige hånd trods alt stadig en indflydelse 🙂
Nemlig. I bilen er man i det mindste garanteret en siddeplads,
Nemlig. I bilen er man i det mindste garanteret en siddeplads,
Skovgaard kan jo bare lade være med at bo så langt fra sit arbejde. Det er jo totalt åndssvagt!
Skovgaard kan jo bare lade være med at bo så langt fra sit arbejde. Det er jo totalt åndssvagt!
hehe Lars. Du har en god pointe. Det er nok lettere at bo i København uden bil end Skjern. Det vil jeg give dig. Der er dog stadig dejligt fredeligt i Skjern modsat København. Det er i hvert fald det, som Peter AG hentyder til.
Det er rigtigt, at Skovgaard kunne bo tættere på sit job. Vi kunne også alle sammen arbejde hjemmefra, så behøvede vi slet ikke alt den transport. Nok ikke så realistisk.
Sandheden er blot, at man hæmmer en masse mennesker, hvis de ikke må køre bil. Hvis du har tre drenge, der skal til fodbold med store tasker, så er bussen ikke særlig praktisk. Hvis du gerne vil handle stort ind, så er offentlig transport ikke særlig praktisk.
Jeg er glad for metro osv, men jeg ser det blot kun som et alternativ til bil. Det er f.eks. hensigtsmæssigt, hvis man rejser uden baggage.
hehe Lars. Du har en god pointe. Det er nok lettere at bo i København uden bil end Skjern. Det vil jeg give dig. Der er dog stadig dejligt fredeligt i Skjern modsat København. Det er i hvert fald det, som Peter AG hentyder til.
Det er rigtigt, at Skovgaard kunne bo tættere på sit job. Vi kunne også alle sammen arbejde hjemmefra, så behøvede vi slet ikke alt den transport. Nok ikke så realistisk.
Sandheden er blot, at man hæmmer en masse mennesker, hvis de ikke må køre bil. Hvis du har tre drenge, der skal til fodbold med store tasker, så er bussen ikke særlig praktisk. Hvis du gerne vil handle stort ind, så er offentlig transport ikke særlig praktisk.
Jeg er glad for metro osv, men jeg ser det blot kun som et alternativ til bil. Det er f.eks. hensigtsmæssigt, hvis man rejser uden baggage.
“Inderst inde er vi alle fodgængere”, iflg. en færøsk digter. Så der er vel ingen grund til at tvinge os til at være det. Det kommer af sig selv. Hvis byen bliver ufremkommelig for bilister, vil de fleste være i stand til at finde en fungibel løsning af sig selv.
Jeg har altid været for magelig til at anskaffe mig et kørekort, og jeg har aldrig savnet det. Da jeg boede i Vestjylland, brugte jeg så lidt på transport i hverdagen, at jeg altid havde råd til en taxa ved lejlighed. Prøv selv at lave regnestykket.
“Inderst inde er vi alle fodgængere”, iflg. en færøsk digter. Så der er vel ingen grund til at tvinge os til at være det. Det kommer af sig selv. Hvis byen bliver ufremkommelig for bilister, vil de fleste være i stand til at finde en fungibel løsning af sig selv.
Jeg har altid været for magelig til at anskaffe mig et kørekort, og jeg har aldrig savnet det. Da jeg boede i Vestjylland, brugte jeg så lidt på transport i hverdagen, at jeg altid havde råd til en taxa ved lejlighed. Prøv selv at lave regnestykket.
p.s. kommentarerne til Skovgaards vej til arbejde er godt nok langt ude. Selv foretrækker jeg at bo i samme by, som jeg arbejder, men det er jo netop en af skønhederne ved det moderne samfund, at man ikke er tvunget til det.
I øvrigt er der ret mange bilister, der får integreret tiden i bilen, på en fornuftig måde i deres dags forløb – hører jeg.
p.s. kommentarerne til Skovgaards vej til arbejde er godt nok langt ude. Selv foretrækker jeg at bo i samme by, som jeg arbejder, men det er jo netop en af skønhederne ved det moderne samfund, at man ikke er tvunget til det.
I øvrigt er der ret mange bilister, der får integreret tiden i bilen, på en fornuftig måde i deres dags forløb – hører jeg.
p.s. kommentarerne til Skovgaards vej til arbejde er godt nok langt ude. Selv foretrækker jeg at bo i samme by, som jeg arbejder, men det er jo netop en af skønhederne ved det moderne samfund, at man ikke er tvunget til det.
I øvrigt er der ret mange bilister, der får integreret tiden i bilen, på en fornuftig måde i deres dags forløb – hører jeg.
@ Skovgaard
“Nemlig. I bilen er man i det mindste garanteret en siddeplads”
Enig. Inden jeg flyttede til Amager, pendlede jeg 2 år fra Næstved til Valby og retur. Her stod jeg op hele vejen fra Valby til Næstved i snit 2 gange om ugen.
Når man så spurgte den flabbede kontrollør, om de ikke kunne sætte nogle flere vogne til denne grisetransport, så fik man altid det samme svar “Du har betalt for rejsen, ikke for en siddeplads”.
Det havde man så én time* til at stå og fundere over ude i gangen, hvor man stod så tæt, at man ikke kunne klø sig selv i nakken, uden at det resulterede i at én person fik et blåt øje, og to andre personer måtte presse sig sammen, for at man kunne få armen op.
Mvh Jesper R
*Dette var selvfølgelig kun på de gode dage. 3/5 gange blev man også forsinket på vejen hjem, da vejret enten var for varmt, koldt, vådt eller godt til at DSB kunne køre til tiden.
@ Skovgaard
“Nemlig. I bilen er man i det mindste garanteret en siddeplads”
Enig. Inden jeg flyttede til Amager, pendlede jeg 2 år fra Næstved til Valby og retur. Her stod jeg op hele vejen fra Valby til Næstved i snit 2 gange om ugen.
Når man så spurgte den flabbede kontrollør, om de ikke kunne sætte nogle flere vogne til denne grisetransport, så fik man altid det samme svar “Du har betalt for rejsen, ikke for en siddeplads”.
Det havde man så én time* til at stå og fundere over ude i gangen, hvor man stod så tæt, at man ikke kunne klø sig selv i nakken, uden at det resulterede i at én person fik et blåt øje, og to andre personer måtte presse sig sammen, for at man kunne få armen op.
Mvh Jesper R
*Dette var selvfølgelig kun på de gode dage. 3/5 gange blev man også forsinket på vejen hjem, da vejret enten var for varmt, koldt, vådt eller godt til at DSB kunne køre til tiden.
Hej, Lars. Du skriver: “Der er meget få parkeringspladser, fordi der kun er lidt plads, og den plads der er, derfor er dyr.”
Nej, der er for få p-pladser, fordi socialisterne på rådhuset med vilje har nedlagt alt for mange af dem. I mere civiliserede storbyer, Berlin f. eks., har man en regel, der siger, at en bygherre skal lave 2 parkeringspladser for hver 100 m2 bolig- eller erhvervsareal. I København er der en regel, der siger, at der må højst være én p-plads til samme areal.
I øvrigt er parkeringen et stort problem for folk, der ikke bor i København. Der ligger jo masser af statslige kontorer, som man som udefra kommende knapt nok har adgang til, f. eks. Ministerier med tilliggende kontorlandskaber, Rigshospitalet, Operaen (driften betales af alle skatteydere), Det Kgl. Teater, Universitetet, By- Lands- og Højesteretter osv.
Til gengæld for den erhvervsfjendske behandling, tvinges landets øvrige skatteydere til at støtte de afdankede politikere, sidst var i 1999, da Nyrup forærede Kramer 27 Gkr, svarende til 54 kkr eller 3 gange Obamas krisepakke.
Hej, Lars. Du skriver: “Der er meget få parkeringspladser, fordi der kun er lidt plads, og den plads der er, derfor er dyr.”
Nej, der er for få p-pladser, fordi socialisterne på rådhuset med vilje har nedlagt alt for mange af dem. I mere civiliserede storbyer, Berlin f. eks., har man en regel, der siger, at en bygherre skal lave 2 parkeringspladser for hver 100 m2 bolig- eller erhvervsareal. I København er der en regel, der siger, at der må højst være én p-plads til samme areal.
I øvrigt er parkeringen et stort problem for folk, der ikke bor i København. Der ligger jo masser af statslige kontorer, som man som udefra kommende knapt nok har adgang til, f. eks. Ministerier med tilliggende kontorlandskaber, Rigshospitalet, Operaen (driften betales af alle skatteydere), Det Kgl. Teater, Universitetet, By- Lands- og Højesteretter osv.
Til gengæld for den erhvervsfjendske behandling, tvinges landets øvrige skatteydere til at støtte de afdankede politikere, sidst var i 1999, da Nyrup forærede Kramer 27 Gkr, svarende til 54 kkr eller 3 gange Obamas krisepakke.
Hej, Lars. Du skriver: “Der er meget få parkeringspladser, fordi der kun er lidt plads, og den plads der er, derfor er dyr.”
Nej, der er for få p-pladser, fordi socialisterne på rådhuset med vilje har nedlagt alt for mange af dem. I mere civiliserede storbyer, Berlin f. eks., har man en regel, der siger, at en bygherre skal lave 2 parkeringspladser for hver 100 m2 bolig- eller erhvervsareal. I København er der en regel, der siger, at der må højst være én p-plads til samme areal.
I øvrigt er parkeringen et stort problem for folk, der ikke bor i København. Der ligger jo masser af statslige kontorer, som man som udefra kommende knapt nok har adgang til, f. eks. Ministerier med tilliggende kontorlandskaber, Rigshospitalet, Operaen (driften betales af alle skatteydere), Det Kgl. Teater, Universitetet, By- Lands- og Højesteretter osv.
Til gengæld for den erhvervsfjendske behandling, tvinges landets øvrige skatteydere til at støtte de afdankede politikere, sidst var i 1999, da Nyrup forærede Kramer 27 Gkr, svarende til 54 kkr eller 3 gange Obamas krisepakke.
@Jesper
Så skulle du prøve at være med toget kl 01 fra Kastrup mod Århus, og holde i Roskilde i 1½ time (vi var så heldige at ramme Roskilde Festivalens sidste dag), med efterfølgende ståpladser, bagage, og mange andre godter – og så selvfølgelig også togskifte i Fredericia, der varede over en time… alt i alt 7 timer fra Kastrup til Århus, eksklusive ventetid i lufthavnen, den tror jeg godt, at jeg kunne have klaret bedre i en bil. 😉
@Jesper
Så skulle du prøve at være med toget kl 01 fra Kastrup mod Århus, og holde i Roskilde i 1½ time (vi var så heldige at ramme Roskilde Festivalens sidste dag), med efterfølgende ståpladser, bagage, og mange andre godter – og så selvfølgelig også togskifte i Fredericia, der varede over en time… alt i alt 7 timer fra Kastrup til Århus, eksklusive ventetid i lufthavnen, den tror jeg godt, at jeg kunne have klaret bedre i en bil. 😉