De studerende er i hård modvind for tiden. For nylig blev klart, at medieforliget ville ramme dem hårdest og nu angribes de studerende af folk, som tjener penge på dem, nemlig restaurationsbranchen.
DRC er utilfreds med, at man på diverse fredagsbarer rundt i landet kan købe fadøl for mellem 10 og 20 kr. DRC mener, det er skævridning af konkurrence og vil i denne uge gå til Erhvervsministeren for at gøre ham opmærksom på den unfair konkurrence. Som DRC’s informationschef Carsten Kruuse siger: ”Jeg mener, det er forkert, når et sted som Handelshøjskolen i Århus kan have en omsætning på omkring fem millioner kroner om året.”
Ja, så.
Lad os ignorere det håbløse i DRC’s bemærkninger i henhold økonomisk teori og se på, hvordan branchens egne medlemmer klarer konkurrencen om de studerendes penge i virkeligheden:
Velkommen til Jomfru Ane Gade i Aalborg. Her er det velkendt, at ansatte fra de forskellige beværtninger står på gaden først på aftenen og deler kuponer ud. Der er altid gratis entré og med en sådan kupon i hånden får man en øl eller en drink i baren. Hvis man investerer en lille smule tid, kan man således samle kuponer ind fra flere steder og gå på pub-crawl senere. Pris 0 kr. Og det virker, de studerende kommer.
Løber man tør for kuponer, kan man det meste af aftenen købe ½ liters fadøl for 25 kr. En pris der er konkurrencedygtig med de studerendes fredagsbarer, taget i betragtning af at disse beværtninger har bedre lokaler, bedre inventar, bedre lyd og bedre service. Mange fredagsbarer foregår i en kælder indeholdende slidte borde og stole og et middelmådigt stereoanlæg. Og kun på en studenterbar har jeg prøvet at stå i kø i op mod en time for en øl.
Så hvis DRC er misundelig på studenterbarernes omsætning, skulle de måske se på, hvad der får de studerende til at lægge deres penge i studenterbarer frem for hos DRC’s medlemmer. Så kunne de forsøge at konkurrere på det, i stedet for at klynke til Erhvervsministeren.
Kilde: Politiken