Øget e-handel: Tre gode og et forfærdeligt EU forslag!

I løbet af de sidste otte år har e-handlen både herhjemme og i resten af EU oplevet en enorm vækst, og der er efterhånden ingen, der er i tvivl om, at e-handel kun bliver større i fremtiden. Siden 2014 har EU kommissionen desuden arbejdet på at skabe et digitalt indre marked i EU, der ifølge […]

e831b70c2cf3073ecd0b470de7444e90fe76e6dd1cb616419cf8c2_640_eu-flag

I løbet af de sidste otte år har e-handlen både herhjemme og i resten af EU oplevet en enorm vækst, og der er efterhånden ingen, der er i tvivl om, at e-handel kun bliver større i fremtiden. Siden 2014 har EU kommissionen desuden arbejdet på at skabe et digitalt indre marked i EU, der ifølge dem selv kan øge velstanden i hele EU med knap 415 milliarder euro om året. Og selvom det endelige udspil ikke er på plads endnu, så har der både været gode og dårlige nyheder fra Bruxelles. Her kommer der derfor tre gode forslag til at øge e-handlen – og et forfærdeligt forslag fra EU, der kan være katastrofalt for e-handlen, hvis det vedtages.

1: EU-landende skal åbne mere op for udenlandsk konkurrence

Lad os starte med de gode nyheder først. Som altid arbejder EU på at åbne op for lukkede markeder og ikke mindst sektorer for at skabe øget konkurrence. I forhold til det digitale indre marked har EU Kommissionen også slået fast, at en af de centrale hjørnesten af det digitale indre marked, går ud på at øge konkurrencen på tværs af lande i EU hvilket skal lede ti lavere priser og større forbrugsmuligheder.

Dette er uden tvivl en glædelig nyhed, da der er et stort behov for at gøre det lettere for både danske og udenlandske virksomheder at udvide til nye markeder. I forhold til traditionelle virksomheder er webshops og digitale virksomheder over en bred kam ofte hurtigt klar til at prøve kræfter med nye markeder. Men desværre er det ikke alle lande i EU og Europa, der ønsker at bidrage hertil.

Blandt andet et land som Norge er det markant sværere at udvide sin forretning til end andre EU-lande, hvilket det teoretisk ikke burde være, da Norge er medlem af den europæiske frihandelsorganisation EFTA. Norge har dog skabt en række bureaukratiske procedurer i forbindelse med at oprette en virksomhed i Norge, hvilket rammer danske digitale iværksættere.

Dette rammer mange danske virksomheder, herunder både min egen virksomhed Obsidian Digital samt øvrige vækstvirksomheder som Bedrenaetter.dk, der sælger senge og madrasser af høj kvalitet til lave priser. Norge kræver således, at man skal have et norsk CPR nummer for at købe et norsk domæne – en praksis man ikke ser andre steder i EU.

2: Ophævelse af geografisk blokering

Udover at det skal være lettere at etablere digitale virksomheder i andre EU lande, lægger EU Kommissionen også op til, at såkaldt geografisk blokering i EU skal ophæves. Man skal huske, at søgemaskiner viser dig de resultater, som den bliver bedt om at vise og ikke alle de resultater, der reelt eksisterer.

Geografisk blokering betyder således, at kun danske hjemmesider dukker op på en given søgning efter et bestemt produkt eller en bestemt service, hvilket er et stort problem, da det også medvirker til at mindske konkurrencen.

Dette er særligt et stort problem for Danmark, da vi ligger i et smørhul blandt tre meget købestærke nationer i form af Tyskland, Sverige og Norge.

Som det er lige nu har geografisk blokering den negative effekt, at hvis en svensk virksomhed i Malmø søger efter det bedste tilbud på for eksempel nedrivning af en ejendom eller noget tilsvarende, vil den kun få vist svenske resultater, selvom en dansk virksomhed sagtens ville kunne varetage opgaven. Ved at ophæve geografiske blokeringer vil der fra den ene dag til den anden komme øget konkurrence på tværs af grænserne i EU.

3: Højhastighedsbredbånd til hele EU

Et tredje forslag som uden tvivl vil gavne væksten i EU er forslaget om at få udbredt højhastighedsbredbånd til hele EU. I dag er der stadig mange lande i EU, som ikke har adgang til højhastighedsbredbånd, inklusive herhjemme, hvor der i mange år har været uenighed om, hvorvidt man skulle bruge 17 milliarder kroner på udbredelsen af fibernet eller ej, selvom størstedelen af økonomerne er enige om, at investeringer i digital infrastruktur er en investering, som lynhurtigt tjener sig hjem igen og giver et stort samfundsøkonomiskoverskud på den lange bane.

Derudover er der en lang række lande, som har dårligt IT-udstyr fra servere til computere og endda tastaturer og muse, som ikke er kompatible med alle de nye styresystemer, der installeres på moderne webshops i Vesteuropa, så der er rigeligt at investere i på denne front.

4: Europæiske virksomheder skal have salgspligt i alle EU lande – fra dag 1!

Og så til den dårlige nyhed. For selvom ovennævnte initiativer alle er nogle af de helt rigtige, hvis man gerne vil øge e-handlen i EU, så er der et forslag som vitterligt kan ødelægge e-handlen i EU i et forfejlet forsøg på at opnå de samme resultater som ovenfor.

Det konkrete forslag går kort sagt ud på at Kommissionen vil pålægge alle virksomheder en såkaldt ’salgspligt’. Det vil i praksis sige at EU vil indføre en pligt for netbutikker og serviceudbydere til at sælge til kunder overalt i Europa – uden at kunderne må blive mødt med forskelle i vilkår, herunder forskellige priser selvom, at levestandarderne varierer ekstremt på tværs af EU.

Og selvom at man gerne vil opnå at flere får adgang til billige varer, så vil det dog i praksis betyde, at små aktører herunder webshops i Danmark ikke vil kunne konkurrere. En gennemsnitlig dansk webshop er en mindre virksomhed med 1-5 ansatte, og derfor er det hverken økonomisk eller praktisk muligt at kunne sælge sine varer til kunder i alle 28 lande i EU. De eneste virksomheder, som kan gøre dette, vil være virksomheder som Amazon, hvilket i sidste ende vil kunne bremse den samlede jobskabelse og i stedet skabe en situation, hvor e-handlen er domineret af få aktører.

Indtil videre viser EU’s forslag til det digitale indre marked, hvad der er problemet med EU. På den ene side ser vi en række åbenlyse initiativer, som er til alles gavn, og på den anden side ser vi en masse lovgivning, som øjensynligt er unødvendig og ikke mindst til skade for almindelige borgere. Jeg håber det sidste forslag bliver skudt ned i det kommende år, så vi kan få øget e-handel, der gavner os alle sammen og ikke blot de allerstørste virksomheder.

You may also like

0 comments

Sign In

Reset Your Password